Klein want dan vang je minder wind waardoor je minder luchtweerstand hebt. En je bent lichter waardoor je minder rolweerstand hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een verschil tussen zgn klimmers en ronde rijders en daarbij is het verschil in BMI belangrijker dan lengte en gewicht alleen, dus de goede verhoudingen, goede klimmers hebben vaak een hoger BMI, dus dat kleine magere wielrenners betere klimmers zijn is een fabeltje.

Heb een Belgisch onderzoek gevonden waaruit dat blijkt, leuk om te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je nog tussen de 10 en 16 ongeveer bent is een grote wielrenner beter, want dan zijn je spieren in de meeste gevallen beter ontwikkeld.

Ben je ouder dan is jet meer zoals de andere antwoorders zeggen, dat heeft met je BMI te maken en of je klimt, sprint, of op duur heel goed kijn rijden.