Ik heb een nieuwe sportfiets gekocht (TREK). Eigenlijk een mounbike. Hoeveel km per dag mag ik ermee fietsen, ik weeg 100 kg?

Ik heb overgewicht. Maar fietsen is gezond zei mijn dokter. Hoeveel km mag ik per dag fietsen? 70km per dag is te veel? Of niet te veel? Om af te vallen moet ik dan hard fietsen, of juist die 70km gewoon in een 5tal uurtjes doen of 70km op 3uur ofzo? Wat is het beste?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
70 km is wel erg veel hoor, wat doe je normaal gezien aan beweging?
Begin eerst eens rustig met 10 km of zo en kijk hoe dat bevalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je tip.

Het beste antwoord

Je mag zo veel fietsen als je wilt.
En zo veel als je prettig vind.

Hoe meer hoe beter.
Maar als jij meteen 70 km gaat doen, dan kom je kapot terug en heb je geen zin meer in een volgend tochtje.

Zorg dat je fiets helemaal goed op jouw maten zijn afgesteld, dat is heel belangrijk, ook voor je benen, ook voor je zitvlak.

Ga eens een knooppuntentochtje doen van - zeg maar - 30 km.
Als dat goed bevalt en je hebt niet al te veel spierpijn, dan twee dagen later een tocht van 40 km.
En zo bouw je dat op.

En tegen zadelpijn is maar een echte remedie:
(gesteld dat je een goed zadel hebt en dat je fiets
goed is afgesteld)
veel fietsen!

Dat zitvlees moet harden.

Bron: ervaring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg wel soms aambeien daarvan. Niet lachen :)
Dus heb echt wel last van zitvlak. Maar ik rijd zo graag met fiets... Maar inderdaad, zitvlees moet harden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vader is al tientallen jaren wielertoerist. Hij heeft mijn fiets perfect volgens mijn behoeften in orde gebracht (zadel, stuur) en dit ook zo gezegd aan de monteurs. Dus het is allemaal wel in orde, behalve dat ik dus aambeien krijg van lang op zadel te zitten. Remedies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk er ook aan dat een mountainbike zwaarder fietst dan een racefiets.
70 km is dan wel heel veel hoor.

Andere antwoorden (3)

Ben je getraind?
70 km per dag is een behoorlijke afstand hoor.
Van het niets naar 70 lijkt me overdreven.
zou maar gewoon met n middag of een uurtje of wat beginnen en dan opbouwen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik ben niet getraind, heb wel met broer eens 70 kg gefietst maar dat was slechts één dag
Vet verbranden doe je bij een hartslag van maximaal 130 bpm. Zolang je dat kunt volhouden, kan je doorfietsen. Test jezelf met 25 km. En bouw de afstand per keer met 5 km uit, op voorwaarde dat je die hartslag laag kunt houden. Fiets 3 a 4 keer per week, niet meer. Vooral: ga niet extra eten, wel genoeg vocht binnennemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet zo snel fietsen dat je nog steeds een gesprek kan voeren. Hoever, zou beginnen met 20km dam als het lekker gaat meer km. In begin krijg je een zere kont, maar daar moet je even zitvlees voor kweken. Succes!

Toegevoegd na 2 uur:
Ja er bestaan speciale zadels, zodat je meer op je billen rust dan dat je edele delen klem zitten, neemt niet weg dat je ook wat zitvlees moet kweken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb ik vrij vlug last van, zelfs met wielerbroek (en zeem). Zijn er andere manieren om zere kont tegen te gaan, bv biefstuk ... hahah, nee serieus, zijn er nog manieren om je kont te "sparen" tijdens het rijden