Hoe komt het dat je vanzelf harder gaat fietsen, met gemak, als je je bovelijf ook beweegt?

Hoewel ik al ontzettend lang fiets, heb ik dit gisteren pas bij toeval ontdekt.

Ik dacht: bij nordic walking ga je vanzelf harder lopen, daarbij gebruik je, door stokken, je bovenlijf meer. laat ik het eens (het was toch donker) op de fiets proberen. En ja, ook nu gebeurde dit, goed te zien op de kilometerteller. Plm 2 a 4 km harder, zonder dat het meer inspanning kost.
Het gaat niet om wielrennen, maar gewoon fietsen staat niet bij de rubrieken.

Op de pedalen staan geeft natuurlijk ook extra snelheid, maar dat is maar even, dit kun je lang volhouden.

Hoe zou dat komen? Ik zet me niet af aan t stuur, daar heb ik op gelet. het gaat om t schommelen, linker schouder naar voren, rechter , etc.

Wonderlijk toch? Wel prettig natuurlijk, maar hoe zou t komen?

Toegevoegd na 1 minuut:
bovelijf = bovenlijk

Toegevoegd na 1 minuut:
bovelijf = bovenlijk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet gewoon het placebo-effect? Je denkt/wil dat je sneller gaat dus zet je onbewust extra kracht.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb me dat ook vaak afgevraagd: sommige mensen zwaaien hun bovenlichaam van links naar rechts als ze fietsen. Ik heb nooit begrepen waarom ze dat doen. Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd, om te kijken of het prettiger of sneller fietst. Maar dat was niet zo. Het voelde heel tegennatuurlijk aan, en het was behoorlijk vermoeiend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het placebo effect heb ik gelet, het zou natuurlijk kunnen, maar ik ben me daar bewust van. Maar misschien is het onbewuste sterker?
Blijkbaar geldt het niet voor iedereen, met die conclusie was ik te snel:-) Ik begon ermee om expres wat meer beweging te hebben (wil wat afvallen, gewoon uitproberen) maar de onverwachte bonus voor mij was snelheid bij, voor mij, minder inspanning. Hier ben ik verbaasd over, vandaar de vraag...

Het beste antwoord

Natuurlijk is het prettig voor jou, als je ervaart dat met bewegen van je bovenlijf, je sneller fietst. Maar het is maar de vraag of het ook werkelijk zo is. En als het zo is, kan het ook zijn, dat het op een wat langere afstand niet meer werkt, want je gebruikt nu niet alleen je benen maar ook je bovenlijf. Het kan bijna niet anders dan dat je eerder moe zult zijn.

Een golfer of tennisser zal je best kunnen uitleggen, dat het soms handig is, om niet alleen je armen te gebruiken, maar ook je bovenlijf, om meer kracht te kunnen zetten. En ook zal een wielrenner kunnen uitleggen, waarom hij soms gaat "staan". Want in dat laatste geval helpt de rest van je lichaam je benen, om tijdelijk meer kracht te zetten.

Maar als je blijft zitten, dan is het onverklaarbaar hoe de energie van je bovenlijf in je benen moet komen, en kun je maar tot één conclusie komen. Het bewegen van je bovenlijf is dan verspilde energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest logische verklaring zou zijn dat er door het in het juiste ritme 'meewiebelen' meer gewicht op de trapper komt te staan, waardoor het minder spierkracht kost om deze weg te drukken. Klopt hier iets van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het in "het juiste ritme meewiebelen" lijkt me een absolute vereiste, want anders komt er helemaal niks van terecht, en werkt het averechts. :-) Maar toch zie ik echt niet in, hoe je nou meer gewicht op de trapper moet krijgen, terwijl je blijft zitten, door je bovenlijf, op wat voor manier dan ook, te bewegen. Die kracht of energie komt daar dan nooit terecht. Er zit, als je blijft zitten, gewoon iets tussen, dat die kracht niet over kan brengen. Je heupen, je achterwerk, en je onderlijf. Want dat beweegt allemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verbaas me er ook over. Overigens werkt t voor mij ook zo dat Nordic Walken als licht ervaar, hoewel ik me meer inspan EN sneller loop dan bij gewoon wandelen. Ik word niet meer vermoeid, maar beweeg wel intensiever. Ook dat is een prettig fenomeen.
Het is zelfs zo dat ik, als ik ergens naar toe moet, bijv 4,5 km lopen naar station, ik de stokken neem, omdat t zo lekker loopt. En ja, wiebelen in t juiste ritme is wel een vereiste:-)
Mijn conclusie tot nu toe, uit de antwoorden en reacties:
het kan onbewust zijn (hoewel ik daar zelf aan twijfel) of placebo, en anders is t onverklaarbaar.Dus ik denk: Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan! (al blijf ik nieuwsgierig...
EN denk: beetje meer bewegen = beetje beter conditie opbouwen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cypertje,
Ik ben het met je eens: profiteer ervan. Ook als er geen goede verklaring voor te vinden is, moet je gewoon zó fietsen zoals jij het prettig vindt. Eigenlijk zou je dit moeten vragen aan een sportfysioloog. Die zou je het juiste antwoord kunnen geven. Misschien nog een tip voor je?
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/search.php?search_id=active_topics Dit forum gaat natuurlijk over fietsen in het algemeen, en ook allerlei leuke plaatsen om naar toe te fietsen, maar ik merkte bij het doorbladeren, dat er ook gepraat wordt, in welke versnelling je b.v. het meest efficient fietst, zadelpijn en allerlei andere bijkomende zaken.
Misschien daar je vraag eens stellen? Wie weet wat voor leuke en/of leerzame reacties je krijgt! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor wat betreft het Nordic Walken kan ik wel een verklaring geven, je zet je af met de stokken en duwt hierdoor je lichaam naar voren. Je voeten/benen hoeven alleen maar te volgen en daarmee te voorkomen dat je voorover valt. Zonder de stokken moeten je voeten/benen de voorwaartse beweging zelf te weeg brengen.