Tijdens de tour de france hebben de commentatoren het wel eens over op het buitenblad of op het binneblad rijden. Wat wordt hiermee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

De versnelling waar de renners op rijden ;)
Bij de trapas (bij de pedalen) zitten op een racefiets twee tandwielen, buitenblad en binnenblad. Meestal heeft een buitenblad 53 tandjes, en is daarmee zwaarder, en heeft het binnenblad er 39 (wisselt nog wel eens afhankelijk van het parcours). Buitenblad ronddraaien kost meer kracht, maar je legt er wel meer meters mee af per trap.

Over het algemeen wordt het buitenblad op het vlakke en bergaf gebruikt, en het binnenblad bergop, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de zwaarte van de klim en de snelheid waarmee de renners fietsen. Meer een gevoelskwestie dus, er is geen algemene regel wanneer je met het binnenblad moet rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk, Thanks

Andere antwoorden (3)

Met het buitenblad wordt het buitenste tandwiel bedoeld. Het zwaarst dus. Met het binnenblad is het net andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fiets heeft voor bij het trapstel verschillende tandbladen. Een binnen en een buitenblad. Tussen deze tandbladen kan geschakeld worden. Het buitenblad rijd zwaarder dan het binnenblad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op het buitenblad móet je harder trappen op het binnenblad minder hard. Het binnenblad is de versnelling vanvoor die het makkelijkst trapt en deze is ook het kleinste tandwiel bij het buitenblad is alles juist andersom