Wat wordt er bedoeld met buitencategorie?

Ik weet niet of dit alleen een sportterm van de wielrennerij is of ook iets anders kan betekenen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

De verschillende bergen zijn verdeeld in categorieën, varierend van 1 (moeilijkste) tot 4 (heuveltje).
Voor 1980 kregen de allermoeilijkste beklimmingen een aparte puntentoewijzing, buiten de normale categorieën om (Hors Catégorie).

Sinds 1980 hebben deze beklimmingen ook een eigen schaal, waardoor ze eigenlijk zijn gedegradeerd tot een nieuwe topcategorie boven de eerste categorie.

"The climbs are divided into categories from 1 (most difficult) to 4 (least difficult) based on their difficulty, measured as a function of their steepness and length. A few of the very hardest climbs were originally given different individual points scales, and were thus listed as "uncategorised" (Hors catégorie, a term that has since passed into the French language to refer to any exceptional phenomenon); however, since the 1980s in fact the hors catégorie climbs have been given a single points scale and effectively became, despite the name, just a top category above category 1."

http://en.wikipedia.org/wiki/Mountains_classification_in_the_Tour_de_France

Toegevoegd na 25 seconden:
Oh en om verder op je vraag terug te komen: Bij mijn weten komt deze term alleen in de wielrennerij voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"measured as a function of their steepness and length."
Hoe luidt die functie dan?

Andere antwoorden (4)

Dat hij groter is als de catogoriën die gemaakt zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon een term die ze in wielerkoersen gebruiken voor beklimmingen van de zwaarste categorie.

Omdat buitencategorie nog intimiderende klinkt dan "1e categorie". Om het nog wat extra lading te geven dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze de 'makkelijkste' beklimmingen nou 1 hadden genoemd, dan was die buitencategorie gewoon categorie 5 geweest ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh, nee? Hoezo.
Het idee is toch dat de zwaarste categorie een speciale naam heeft gekregen, in plaats van een nummer.
Als ze andersom waren genummerd hadden ze dus om dezelfde reden nog steeds een speciale naam gegeven aan de zwaarste categorie. En dan was het dus niet anders geweest.
Van licht naar zwaar was het dan: 1, 2, 3, 4, en buitencategorie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je snapt de redenering niet. Geeft niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
facepalm!
De beklimmingen in de Tour zijn ingedeeld in categorieën, van 1 tot en met 4, gebaseerd op hoe zwaar die beklimming is: 4 is de lichtste beklimming, 1 de zwaarste.
De buitencategorie zou volgens deze indeling dan eigenlijk 0 kunnen heten, maar dat klinkt onlogisch, dus is het 'hors categorie' (zonder categorie), omdat ie niet onder de andere valt.
Buitencategorie beklimmingen zijn bijvoorbeeld de Tourmalet, de Mont Ventoux, de Alpe d'Huez.

Het gaat erom hoe steil de beklimming is, hoe hoog, en voor de puntentellingen maakt het ook nog uit als de beklimming aan het slot van de etappe is: punten voor een buitencategorie,1, of 2 worden dan verdubbeld.

Hier vind je overzichten van cols met bijvoorbeeld gemiddelde en maximale hellingspercentage, hoogte, lengte, lees en huiver: http://www.aartbeekman.nl/cols/indexcols.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het was geweest om het nummer 0 te vermijden, dan hadden ze de categorieën natuurlijk ook gewoon 5, 4, 3, 2, en 1 kunnen noemen he ;) -1 voor die redenering dus.
Ik heb begrepen dat het , zoals bij meerdere sporten, als volgt is : je hebt derde klas , tweede klas , eerste klas , en dan nog een hoofdklas. Snappie !
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dan zit je er toch ver naast Adriana.
Jij hebt het over competities zoals in voetbal en hockey.