Hoe werkt de puntentelling van het bergklassement (bolletjestrui) in de Tour de France?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Antwoorden (3)

Voor elke berg zijn punten te verdienen. Er zijn bergen van de 4e tot en met de 1e categorie, de 4e categorie bevat slechts heuvels, de 1e categorie zijn grote bergen. Je hebt ook nog de 'buitencategorie', dit zijn de allerhoogste die voorkomen, zoals de 'tourmalet' en de Alp d'huez. Hoe hoger hoger de berg, hoe hoger de beloning, dus voor de hoge bergen zijn meer punten te verdienen dan voor de lage. De eerste paar renners (aantal is afhankelijk van hoeveel punten er te verdienen zijn, dus hoe hoog/zwaar de berg is) ontvangen punten. De eerste die boven aankomt krijgt meer punten dan de tweede, die meer krijgt als de derde, etc.
Als je alle punten die een renner heeft ontvangen bij elkaar optelt, kan je het bergklassement (de bolletjestrui) opmaken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat idee os het inderdaad flashbamg, maar dan is het verschil in punten groter, in de 4e categorie krijgt de eerste 2 punten (geloof ik), en de 2e krijgt 1 punt. Maar op de bergen van de 1e categorie / buitencategorie worden veel meer punten verdeeld, soms wel 20
Die is aanzienlijk gewijzigd omdat vorig jaar nog de Bolletjestrui naar de Fransman Anthony Charteau ging. Die was geen echte klimmer was. Charteau verzamelde de punten door mee te gaan in ontsnappingen, maar moest in het hooggebergte steevast passen. Met enkele wijzigingen in de puntentelling hoopt men dat de echte klimmers weer om de bollen zullen strijden.
Daarom zijn er minder punten te verdelen.

Dit jaar worden per beklimming aan veel minder renners punten toegekend. Bovendien worden (maar alleen op de zwaarste cols) de punten ook nog eens verdubbeld.

Op cols van de derde categorie worden nog maar twee renners beloond. Op een helling van de vierde categorie is er slechts één punt te verdelen. Zelfs op de lastigste cols zijn er slechts punten voor de eerste zes. Ook zijn de verschillen in puntenwaardering flink toegenomen. De zware cols worden daardoor nog belangrijker. Dit is in het nadeel van klimmers zoals Johnny Hoogerland, vooral ook omdat er slechts dubbele punten te verdienen zijn wanneer de aankomst ligt op cols van de tweede, eerste en buitencategorie.

Op de zwaarste cols wachten nog steeds 20 punten op de eerst passerende renner. Die punten worden dus ook nog eens verdubbeld bij de aankomsten op Luz-Ardiden, Plateau de Beille, Galibier en Alpe d’Huez. Het lijkt dan ook vrijwel zeker dat het bergklassement dit jaar wordt gewonnen door een renner uit de top van het klassement.
12 jaar geleden
De punten die de renners kunnen verdienen worden verdeeld al naargelang de doorkomst van de renner en de zwaarte van de berg. Hierbij wordt de volgende onderverdeling gemaakt:

Hors categorie (buitencategorie): respectievelijk 20, 16, 12, 8, 4 en 2 punten voor de eerste tot en met de zesde renner die over de top heen komt.
1e categorie: respectievelijk 10, 8, 6, 4, 2 en 1 punt voor de eerste tot en met de zesde renner die over de top heen komt.
2e categorie: respectievelijk 5, 3, 2 en 1 punt voor de eerste tot en met de vierde renner die over de top heen komt.
3e categorie: respectievelijk 2 en 1 punt voor de eerste twee renners die over de top heen komt.
4e categorie: 1 punt voor de eerste renner die over de top heen komt.

Als de slotklim een berg is uit de buitencategorie, de eerste of de tweede categorie, dan worden de punten verdubbeld.