Inmiddels is er in de Tour de France geen rode trui meer. Voorheen was 'ie voor de winnaar van tussensprints, maar al jaren niet meer.

In andere rondes is het nog wel eens de leiderstrui.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rode trui was een trui die gedragen werd door de leider van het tussensprintklassement in de Ronde van Frankrijk.

Gedurende een etappe in de Tour de France konden de renners punten verdienen bij tussensprints. De leider van dat klassement mocht de rode trui om zijn schouders dragen. Deze trui is dus enigszins vergelijkbaar met de groene trui, waarbij ook de eindsprints meetellen.

De rode trui is slechts van korte duur geweest in de Tour. Van 1983 tot en met 1989 is deze trui onderdeel geweest van de Tour.

Sinds 2010 rijdt de leider van het puntenklassement in de Ronde van Italië ook in een rode trui. Daarnaast is ook de leiderstrui in de Ronde van Spanje sinds 2010 rood van kleur.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je je afvraagt - er vanuitgaande dat je nu de Tour aan het kijken bent - waarom er iemand van de Raboploeg in het rood rijdt: Dat is Sanchez, en rijd in het rood(en geel) omdat hij de Spaanse kampioen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is inderdaad geen rode trui meer voor de tussensprints, maar gisteren reed er toch iemand in een rode trui. Dat was Sánchez van de Rabobank. Hij is namelijk de Spaanse kampioen tijdrijden, vandaar die trui. Er waren ook renners met bijvoorbeeld een Amerikaanse of Franse trui.