Is en bel op je fiets verplicht?

Vanavond weer de racefiets gepakt om de zomer goed te beginnen. Maar ik ben de enige van de hele groep met een bel op mijn fiets; is een bel eigenlijk wel verplicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben jij degene die naar andere fietsers schreeuwt dat ze aan de kant moeten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik zeg net: ik heb een bel. En vaak probeer ik mensen ook te bedanken als ze rekening met me houden, ik wil het fietsen een leuke sport houden (voor mezelf en mijn omgeving). Ik keur het dus ook niet goed dat anderen geen bel hebben, want vaak slaken ze inderdaad een rauwe kreet om aan te geven dat ze er héél graag langs willen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg dan soms gewoon zin om een stok tussen de spaken te steken, dan heb je reden om te schreeuwen, maar ja ik ben slecht ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je heel snel zijn met die stok van je want de wielen draaien nogal hard over het algemeen ;-) Ach joh, volgens mij is het veel leuker om respectvol met elkaar om te gaan. Als ik dan thuiskom voel ik me beter dan wanneer ik iedere 5 minuten even iemand aan de kant heb moeten schreeuwen ;-)

Het beste antwoord

Ja, in Nederland is het hebben van een fietsbel op een fiets al sinds 1906 wettelijk verplicht.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Op een normale fiets is een bel verplicht, misschien dat ze soms voor een racefiets een uitzondering maken. (Ik zou er maar niet vanuit gaan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij maken wielrenners zelf die uitzondering (als het inderdaad verplicht is). Toch raar dat ze het dan massaal gewoon niet doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan maken ze wel meer uitzonderingen. Ik zie ze ook geen spatborden en dergelijke hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spatborden zijn ook niet verplicht toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat dacht ik altijd, maar dat schijnt dus niet zo te zijn.
Ja die is wettelijk verplicht. Maar ook handig en veilig, als je voetgangers of langzamere fietsers moet passeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker,
Maar een racefiets voldoet al helemaal niet aan de wet.

Geen licht, geen reflector, geen bel, etc etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de bel op een fiets ontbreekt, of deze 'ondeuglijk' is, staat hierop een boete van €20,-.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, raar genoeg is dat inderdaad verplicht.
"Zowel fietsen met een racestuur en zonder bagagedrager achteraan waarvan de banddikte maximaal 2,5 cm bedraagt (racefietsen) als fietsen met minstens twee versnellingen die vanaf het stuur worden bediend en zonder bagagedrager achteraan waarvan de banden een minimumdoorsnede van 38 mm (bij een wieldiameter van 65cm) of 32 mm (bij een wieldiameter van 70cm) hebben (terreinfietsen), moeten minstens uitgerust zijn met:

* een bel hoorbaar op 20 meter
* twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)

Lichten en reflectoren zijn enkel verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt. Als de fiets één of twee spatborden heeft, moet hij altijd uitgerust zijn met een witte reflector vooraan en een rode reflector achteraan."

http://www.fietsvrienden.nl/view/id/480/d/Wettelijke%20eisen%20voor%20de%20racefiets%20en%20de%20terreinfiets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet of het verplicht is maar je mag ook niet onnodig bellen dan kan je een boete krijgen ik denk niet dat de politie dat ooit zal doen maar het bestaat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent het
niet verplicht als je ereen koopt
is het natuurlijk beter
voor je veilighijd
Bronnen: