Welke verschillen zijn er tussen mountainbiken en wielrennen?

Ik bedoel niet de fietsen zelf maar, dat je bijvoorbeeld bij het mountainbiken meer bochten hebt dan bij het wielrennen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Met het mountainbiken zul je veel meer schokken ondergaan,omdat je meestal niet op een egale ondergrond rijdt ,zoals met een racefiets. Teven zul je veel alerter moeten zijn i.v.m. plotselinge bochten, plassen,gladde stukken traject, dus er wordt veel meer van je stuurmanskunst gevraagd. Daarom zijn ook de meeste MTB's vol of half geveerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk het grootste verschil zit in wielrennen doe je op een verharde weg, mountainbiken in de natuur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het soort inspanning verschilt ook nogal. Bij MTB'en doe je veel meer inrervalachtige inspanningen en bij wielrennen is het meer steady. Bovendien kun je bij wielrennen je makkelijker wegstoppen en in de windluwte zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
allebei is fietsen, maar er is toch een verschil. Dit komt door o.a. de grootte van de wielen (alhoewel je tegenwoordig ook 26 inch MTB wielen hebt), de zit-positie op de fietsen en het verzet (zeg maar de hoeveelheid tandwielen) dat je tot je beschikking hebt.
Natuurlijk bepaalt vaak ook het terrein waar je fiets je snelheid, behendigheid en stuurvermogen (reactie).
Bij mountainbiken ligt de snelheid vaak iets lager dan bij wielrennen, maar daartgen over staat dat je trapfrequentie bij MTB (omwentelingen van je benen) vaak hoger is.
Kortom beiden disciplines, zijn goed, maar een echte wegrenner zal als de zon er weer is, snel de weg op gaan.
En andersom zal de echte ATB-er het bos weer opzoeken.

bijz.feit: een groep aankomende wielrenners maakte in het voorjaar een ietwat uitgebluste indruk, wat bleek , te lang doorrijden op de MTB was voor hen niet echt goed, zo zie je maar, verkijk je je niet op snelheid, het rijden in het bos, wedstrijdje door de blubber vreet energie.....
succes

ps ik heb weer een "echte "crossfiets gekocht en mijn MTB via markplaats weer een goede eigenaar gegeven.