Waarom kan je lopen niet combineren met krachttraining, of kan dat wel?

Ik ben sinds een tijdje gaan lopen. 3x per week.
Maar ik wil ook een beetje spieren krijgen. Om een strakker figuur te hebben ook.
Maar na opzoeking heb ik begrepen dat je niet kan combineren?Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat kan prima.
Maar wel even je lichaam tijd geven om te herstellen tussendoor.
https://www.runnersweb.nl/training/combineren-hardlopen-en-krachttraining.htm
paulus811
5 jaar geleden
Ik neem op de loopband altijd 2 kleine halters en train daarmee bi- en triceps. Zo sla ik twee vliegen in een klap.

Antwoorden (1)

Je kunt het wel met elkaar combineren. Maar je moet er voor zorgen dat je spieren genoeg rust krijgen, dit is belangrijk voor het herstel en spieropbouw.

Of jij met 3x in de week hardlopen nog kan krachttrainen, en genoeg slaap en rust krijgt, moet je even uittesten. Iedere persoon is anders, houd gewoon je energieniveau en spierpijn in de gaten.

Zelf doe ik in een week 2x hardlopen en 2x krachttraining, en dat bevalt goed.
Ik doe als volgt:
Maandag: kracht
Dinsdag: rust
Woensdag: hardlopen, interval
Donderdag: rust
Vrijdag: krachttraining
Zaterdag/Zondag: hardlopen, lang rondje.
(Dit is uiteraard maar een voorbeeld)
Krachttraining is juist belangrijk om het hardlopen te ondersteunen, het zorgt voor meer explosieve kracht in je benen en een betere houding.
Toegevoegd op 07 mei 2018 10:43: tekst