Hoe beginnen met hardlopen?

Ik wil wat meer aan mijn conditie doen. Ik sport niet want ik kan geen leuke sport vinden. Ik wil wel proberen hard te lopen, alleen ik weet niet zo goed hoe. Ik heb het al een keer tegen mijn moeder gezegt, maar ze reageerde niet echt enthousiast. Heeft iemand tips hoe ik het best kan beginnen? En hoe ik het minder raar kan laten lijken naar mijn moeder toe?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K
Pieter2011
6 jaar geleden
In een park bij mij in de buurt zijn elke week groepjes mensen aan het hardlopen, zowel beginners als gevorderden. Dat ziet er allemaal heel gezellig uit; jong en oud doet mee. En ook worden vooraf en na het lopen allerlei rek- en strekoefeningen geleerd. Misschien is er bij jou in de buurt ook zoiets te vinden of kun je zelf iets opzetten? Samen is leuker dan in je eentje!
Castle
6 jaar geleden
Kleding aandoen die lekker gemakkelijk zit. Zoek goede schoenen. Er zijn zaken waar ze een loopband hebben en de perfecte schoen voor je kunnen vinden die ook niet per se duur hoeft te zijn. Een goede warming up en na het hardlopen een goede cooling down. Voldoende en gezond eten en drinken. Regelmatig slapen en zoveel mogelijk hetzelfde ritme aanhouden. Tijdens het hardlopen een leuk muziekje opzetten en goed kijken waar je loopt. Je moeder zal er aan moeten wennen dat je dit doet.
LeonardN
6 jaar geleden
+reacties..

Antwoorden (3)

Gewoon beginnen. Kwartiertje/twintig minuten in de buurt op gras gaan lopen, dat loopt fijner dan op straatstenen of tegels.

Als je het volhoudt en niet te ver weg woont, kan je van in het voorjaar aan het strand lopen in het zand aan zee, dat loopt lekker. Ook in het bos kun je stukken hardlopen of om het bos heen.
Beste advies dat ik je kan geven is, kies een vriend/maatje om mee te lopen. Dat werkt ook het beste twee kanten op, als een van de twee geen zin heeft. Kan je je maatje toch niet alleen laten en dan ga je dus toch :)

Kijk nog even naar je schoenen, stevige goed zittende schoenen misschien of anders nieuwe hardloopschoenen kopen; neem een flesje water mee, dan rustig beginnen niets forceren en langzaam opbouwen. In de bron een schema voor beginners, succes!

Tip: begin met warming up en eindig met cooling down .. heel belangrijk!
Doe je best AnoniempjeG en veel plezier!

Minder raar naar je moeder toe?
Als jullie samen aan de thee zitten, vertellen dat je er mee gaat beginnen en al routes uitgezocht hebt, al een schema hebt, dat je eigenlijk al bezig bent. Vertel het als goed nieuws: JIJ wilt fitter worden, aan je conditie werken! prima idee, gezond en dat zal je moeder ook wel leuk vinden. Misschien gaat ze met je mee lopen :P

http://www.run2day.nl/hardloopschema-beginner
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Antwoord....
je conditie is inderdaad heel belangrijk maar je moet ook aan jezelf blijven denken. als je wil beginnen met hardlopen moet je het rustig aan doen,begin met een klein stukje dat zal ik om de dag voor 1 week doen. doe dan is wat langer. en zo moet je het opbouwen, zelf heb ik een aandoening met mijn ademhaling als je niet kortademig wil worden moet je om de paar minuten stoppen.als je terwijl je stopt niet onnozel stil wil blijven staan kun je opdrukken ofzo gewoon van dat soort strek oefeningen dan hou je het langer vol.

veel succes
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je kan de app Start To Run installeren op je smartphone installeren. Hiermee bouw je rustig op zodat je een goede conditie krijgt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
slechte app vind ik klopt helemaal niet