Welke schoenzolen zijn bestand tegen steentjes / grove ondergrond?

Ik draag ze van 5:00 tot 20:00 laten we zeggen. Dat is áltijd op steentjes / grindpaden / kiezeltjes etc. Er zitten serieus putjes in mijn schoenzolen omdat ik op steentjes loop. Welk soort zool is hiertegen bestand? Of is het gebruikelijk dat een paar schoenen een jaar meegaat ongeveer? Weet absoluut niets van wandelen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.3K
Erna55
6 jaar geleden
Bergschoenen hebben heel stevige zilen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/629810/juiste-schoen-hele-dag-lopen
Inekez1
6 jaar geleden
Het doel van schoenen is je voeten te beschermen en steun te geven. Dat er putjes in je schoenzolen komen, is op zich niet erg. Als de steentjes maar niet door je schoenzolen heen in je voeten gaan drukken. Te dunne zolen zijn dus niet fijn. Zachte zolen zijn op zich wel fijn op steentjes. Het is beter voor je voeten en enkels als de steentjes een beetje in de zool drukken, maar dat je schoen wel horizontaal blijft, dan dat je schoen op elk steentje gaat kantelen. Houd er met grind en steentjes rekening mee dat die snel vast gaan zitten in zolen met grof profiel.
Als je niet hoeft te klimmen en dalen, kun je beter geen bergschoenen nemen op los grind en steentjes, maar wat soepelere wandelschoenen. Die hebben vaak een zachtere onderzool met fijn profiel en daarop een stevige tussenzool zodat de druk goed over je gehele voet wordt verdeeld. Ga rustig passen bij een goede schoenenzaak die gespecialiseerd is in wandelschoenen en leg uit waar je de schoenen voor wil gebruiken. Een goede pasvorm is erg belangrijk en die is voor ieder persoon weer anders. Wat voor de een een perfecte schoen is, kan voor de ander een waar voetprobleem veroorzaken. Moet je veel hurken of knielen met de schoenen, test dan ook de drukpunten op en onder je schoen bij het passen in die houdingen. Voor voeten en schoenen is het overigens beter om niet de hele dag en elke dag dezelfde schoenen te dragen. Draag wandelschoenen tijdens het wandelen en kies voor de andere momenten (reizen, eten etc.) voor andere schoenen. Of koop 2 paar schoenen en wissel om de dag, zodat je schoenen telkens de kans krijgen om goed te drogen (niet bij de verwarming, maar rustig laten drogen met de zooltjes er uit en kranten er in). Met goed onderhoud gaan je schoenen en je voeten langer mee. Maar als je er dagelijks meerdere uren op loopt, is het niet raar dat je eens per jaar nieuwe nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je lange reactie Inekez. Nooit bij nagedacht dat het juist handig is als je schoen een beetje meebeweegt met het oppervlak in plaats van harde zolen die niet buigen.
Ik hoef niet te klimmen/dalen/knielen/hurken. Vooral veel lopen en staan. Het vastzitten van steentjes in mijn zolen is ook precies waardoor ze kapot zijn gegaan. Dat ze minder lang mee gaan hoort er dan inderdaad bij.

Antwoorden (1)

Ik schreef onlangs op een vergelijkbaar onderwerp het volgende antwoord: goede lederen schoenen, de zogenaamde 'stappers'.

Tenzij je werkt in een jurk of rokje, dan kan je onder een broek wel heel stevige bergschoenen dragen. Deze hebben een hele dikke zool, moet je wel goede kopen, niet de goedkoopste. Leer moet je hebben.

Gaat je dat een stap te ver, loop dan binnen bij een goede schoenenwinkel waar je nog professioneel advies krijgt en ook vragen kunt stellen.

Succes hoor, pijn aan je voeten is niet fijn!

Toegevoegd na 3 minuten:
Het beste is als je meerdere schoenen hebt, goed voor voeten, spieren, goed voor je hele lichaam.
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/vraag/59161/elke-dag-schoenen

Toegevoegd na 7 minuten:
Advies vragen bij een podotherapeut (via huisarts?) is misschien ook een idee?.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb gelukkig geen last van mijn voeten of pijn. Het gaat me er echt om dat ik mijn zolen helemaal kapot loop op die steentjes. Nog geen jaar mee gedaan.
Ik dacht altijd dat bergschoenen voornamelijk bedoeld waren voor lange wandelingen, maar als de zool ook goed sterk is ga ik daar snel naar kijken. Dankjewel.
Inekez1
6 jaar geleden
Waarom perse leer? Voor ze zool maakt het niet uit waar het bovenwerk van is gemaakt. Schoenen die je veel draagt, maar niet zozeer in de regen of modder, kunnen beter van ademend materiaal zijn. Daardoor zijn die schoenen ook veel lichter van gewicht en dat is minder vermoeiend voor de voeten dan zware leren bergschoenen. 30 jaar geleden kon je alleen kiezen tussen leer en 'plastic' maar tegenwoordig zijn er goede schoenen van verschillende kunststoffen, soms ook een combinatie van leer en kunststof. Dat is niet perse slechter voor je voeten dan volledig leer. (zie ook mijn andere reactie wat betreft de grove zolen van bergschoenen in combinatie met kleine steentjes)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan, Eloines! Vergeet niet, verschillende schoenen is ook belangrijk, dus niet ...altijd... dezelfde schonen aan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat er om voldoende steun te hebben als je de hele dag lange uren maakt op je schoenen. 15 uur lang iedere dag. Dikke spekzolen zijn zeker niet verkeerd, maar lederen schoenen, het bovenwerk, geven meer steun. Mijn eerste antwoord was : "stappers" goede leren schoenen.
Pas in tweede instantie kwam ik met bergschoenen, die hele dikke zolen hebben. geen leer overigens. Kortom: leren schoenen voor de steun, sterker dan 'sneakers', met stevige zolen, niet leer.
of
bergschoenen , leren, dus niet de goedkoopste (opletten) met hele dikke zolen, niet leer. Let wel, je moet eigenlijk minimaal twee paar schoenen hebben, zodat je kunt afwisselen. Afwisselen is goed voor je voeten , spieren, heel je lichaam, maar ook voor je schoenen, die langer meer gaan als ze niet dagelijks gebruikt worden. Misschien een idee , Eloïnes , om zo snel mogelijk een 2e nieuwe paar schoenen te kopen, beter voor je voeten precies, maar dan doe je er echt langer mee, dus ook beter voor je portemonnee.