Kan ik mijn conditie verbeteren door in het weekend te hardlopen?

Hallo mensen!

Ik ben een fanatieke sporter die 5 dagen in de week krachttraining beoefend in de sportschool.
Maar ik ben altijd te uitgeput om dan nog even te gaan hardlopen op de loopband..
Nu is mijn vraag.. Kan ik mijn conditie verbeteren door alleen te hardlopen op een zaterdag en zondag?
Of is het de bedoeling van conditietraining dat je het 3 a 4 dagen in de week traint?

Groetjes,

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
6 jaar geleden
Probeer eens HIIT in plaats van alleen krachttraining.
En je kunt ook supersets doen of kortere pauzes tussen je gewichtsoefeningen doen voor conditie training.
Je hoeft echt niet per se te hardlopen.
MarBet
6 jaar geleden
Het verschilt uiteraard per persoon, maar gemiddeld geldt bij het opbouwen van conditie en ook spierkracht dat je na de inspanning een dag herstel nodig hebt. Als je dan meteen weer dezelfde soort inspanning doet, zul je merken dat je minder goed presteert dan de eerste keer. Daarna kom je in de periode waarin je juist beter kan presteren dan eerder (ongeveer een dag) en daarna zit je weer op het niveau dat je had op dag 1. Betekent dus dat je optimaal gebruik maakt van ee momenten waarop je extra kan presteren als je ongeveer om ee dag sport. dus als je een keer per week gaat hardlopen zul je vooral je conditie in stand houden, en misschien langzaam een beetje opbouwen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Funburb, het is toch JOUW bedoeling om je conditie te verbeteren?
Dat kan je op verschillende manieren doen, maar je gaat al 5 x per week naar de sportschool, dus combineren is handig. Het slimste zou zijn: iedere keer dat je begint in de sportschool EERST de loopband te pakken, 5 x per week! een schema hiervoor kun je vragen in de sportschool. Hoe lang, berg op, berg af.
Zo bouw je die conditie op. Rust in het weekend is niet erg hoor. Als je dat niet ziet zitten, kan je op diezelfde 5 dagen bv met de FIETS naar de sportschool gaan en voortaan de TRAP nemen ipv de lift. Ga anders door de week iedere dag een wandeling in de pauze maken van 20 minuten, gewoon wandelen, niet rennen niet joggen,nee gewoon wandelen. Als je eenmaal daaraan gewend bent, heb je een beetje conditie opgebouwd. Het is niet logisch op de scooter of met de auto naar de sportschool te gaan waar je gaat lopen of spinnen (fietsen).
Andersom denken is beter. Doe overdag ook gezond, behalve binnen de muren van de sportschool ::)) Succes met je conditie!

Antwoorden (2)

2 dagen per week kan ook wel, maar mijn voorkeur is om het dan niet op 2 dagen achter elkaar te doen.
Ik loop zelf door tijdgebrek al een tijd 1 keer per week op zondag 10 km, dan hou je de conditie op peil, met 2 keer nog beter, en met 3 keer per week bouw je echt conditie en snelheid op.

Succes
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja hoor, je kan wel een betere conditie opbouwen door niet alleen door de weeks krachttraining te doen op de sportschool, maar ook nog eens in het weekend te gaan trainen.
Echter, ik ben van mening dat je beter je lichaam af en toe rust moet gunnen. Gewoon rust.
Dus ja kan wel, maar beter is rust voor je lichaam voor je spieren en ook voor je hoofd:)
5 dagen per week is wel genoeg, daarom zou je het beter kunnen combineren op de weekdagen, @Funburb.

Het slimste zou zijn: iedere keer dat je begint in de sportschool EERST de loopband te pakken, 5 x per week! een schema hiervoor kun je vragen in de sportschool. Hoe lang, berg op, berg af. Zo bouw je die conditie op. Rust in het weekend is niet erg hoor, maar juist gezond voor je lichaam, je kunt ook overtrainen, te veel van je lichaam vragen.

Als je dat niet ziet zitten, kan je op diezelfde 5 dagen bv met de FIETS naar de sportschool gaan en voortaan de TRAP nemen ipv de lift. Ga anders door de week iedere dag een wandeling in de pauze maken van 20 minuten, gewoon wandelen, niet rennen niet joggen,nee gewoon wandelen. Als je eenmaal daaraan gewend bent, heb je een beetje conditie opgebouwd.

Zo is het niet logisch op de scooter of met de auto naar de sportschool te gaan waar je gaat (hard-)lopen of spinnen (fietsen). Andersom denken is beter. Doe overdag ook gezond, behalve binnen de muren van de sportschool :)

Succes met je conditie!