Is veel wandelen gezond?

Ik wandel elke dag gemiddeld 2uur op een rustig tempo met mijn hond. Ik heb vaak last van mijn heup de laatste weken, pijn in de lies, ik heb ook een staand beroep, is het wel gezond om elke dag +- 2uur te wandelen? Voor het hart en bloedvaten wel geloof ik, maar voor de gewrichten?..

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor een derde van mijn werk kan ik het al zittend doen, dat probeer ik dan wel te doen ook

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Erna55
7 jaar geleden
Over het algemeen is wandelen gezond.
Maar of het voor jou gezond is, nu je last van je heup en lies hebt, dat kan je huisarts je vertellen.
Ga naar de huisarts. Deze kan bekijken wat de oorzaak is van je klachten en of je er goed aan doet om veel te wandelen.
Ritsuka
7 jaar geleden
wandelen is gezond, maar in dit geval geeft je lichaam aan dat er iets toch niet helemaal goed is.
Ga hiermee naar de huisarts.
Ivana
7 jaar geleden
Ook bij artrose is wandelen gezond. Kan zijn dat je je ongemerkt verstapt hebt. Doe eens een paar dagen wat rustig aan en kijk of het beter gaat.
(Ik weet waar ik over praat. Heb zelf een jachthond, loop iedere dag 10 km. Heb ook wel eens pijn, dagje rustiger en het gaat weer goed. Maar ja, ik ben pas 75 jaar, dus ...)

Antwoorden (1)

Op zich is wandelen een prima vorm van lichaamsbeweging. Ik weet natuurlijk niet hoe oud u bent, maar als ik uw klachten zo lees, zou er sprake kunnen zijn van artrose (slijtage) van het heupgewricht. Nou denk ik niet dat er door het wandelen meteen meer schade toegebracht wordt - twee uur in een rustig tempo is niet bijzonder overdreven tenslotte - maar evengoed is het wellicht raadzaam om met deze klachten uw huisarts te bezoeken. Waarschijnlijk wordt er een röntgenfoto van het heupgewricht gemaakt om vast te stellen of en in welke mate er sprake is van artrose. Aan de hand daarvan kan er een plan van aanpak worden opgesteld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u.
Ja, ik ga eens langsgaan bij een arts. Ik ben 27j. Dus nog erg jong.. Ik wandel ook 2x 1uur en dus niet 2u achter elkaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
O ja, gezien uw leeftijd vind ik dat zeker wel raadzaam om een arts te consulteren. Slijtage op die leeftijd is absoluut ongewoon en ook niet direct voor de hand liggend, dus dan lijkt nader onderzoek zeer gewenst.