Wat is het verschil tussen sportschoenen en hardloopschoenen?

Ik heb ooit sportschoenen gekocht. Nu wilde ik daarmee eens gaan hardlopen (buiten), maar iemand vertelde me dat ik dat beter niet kon doen omdat dit sportschoenen zouden zijn, en geen hardloopschoenen.

Ze kon me echter niet uitleggen wat het verschil zou zijn, en waarom je op sportschoenen niet zou kunnen hardlopen.

Vandaar dus mijn vraag:
--  Wat is het verschil tussen sportschoenen en hardloopschoenen?
--  Is het inderdaad onverstandig om op sportschoenen te gaan hardlopen?

Toegevoegd na 10 minuten:

De sportschoenen zijn van Adidas. Er staat Adiprene op, en Stabil. Ook staat erop "for indoor use only".

Ik wil ze buiten gebruiken, gewoon voor een keertje, om ze te vergelijken met mijn huidige schoenen.

Ik draag beide schoenen (de sportschoenen en de schoenen die ik nu als hardloopschoenen gebruik) regelmatig, dus ze zijn goed ingelopen en mijn voeten zijn eraan gewend.

8.3K

Antwoorden (1)

Sportschoenen of gympjes zijn schoenen die geschikt zijn om in te sporten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld laarzen, pumbs of slippers. Wat voor sportschoenen je draagt doet feitelijk niet ter zake ; er wordt vooral een hele hoop onzin verkocht, en hardloopschoenen steken wat dat betreft wel de kroon.

http://www.ad.nl/andere-sporten/dure-hardloopschoen-is-geldklopperij~a7b74597/

Laat je dus niks aanpraten door mensen die er zogenaamd verstand van hebben (of, in de praktijk , zich hebben laten inpakken door de commercie). Gewoon lopen op schoenen die lekker zitten, geen blaren kunnen veroorzaken (vaak door "nieuwheid") en liefst ook geen blessures. Al zijn het je crocs ;-)

Het allerbest loopt een mens uiteindelijk nog op zijn blote voeten. Maar dat is op asvalt dan weer wat minder verstandig. Iets onder je voeten is dus wel aan te bevelen, dat niet van je voet valt, en een soepele zool heeft. Elke sportschoen voldoet eigenlijk aan die eisen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hardlopen
http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/02-11-2015/hardloopschoenen/

Toegevoegd na 19 minuten:
Na je toevoeging : voor indoor use only kan beteken dat de zolen een beetje sneller slijten omdat ze wat zachter zijn. Ik zou me daar niet al te druk om maken, tenzij je gigantische afstanden wilt gaan lopen. Vermoedelijk ben je dan altijd nog goedkoper uit met een paar eenvoudige "generieke" sportschoenen dan met dure, overbodige "speciale" hardloopschoenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ hardloop- of sportschoenen zijn krek eender
http://www.bever.nl/index.cfm?fuseaction=products.search&searchvalue=sportschoenen
http://www.bever.nl/index.cfm?fuseaction=products.search&searchvalue=hardloopschoenen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou,er zijn natuurlijk allerlei speciale sportschoenen die zijn afgestemd op de een of andere sport / terrein / oppervlak en niet per se geschikt voor andere doeleinden ; voetbalschoenen, tennisschoenen, dat werk. Maar op gewone sportschoenen (zonder aparte zool) kun je volgens mij vrijwel alle sporten wel uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen, bij tennisschoenen kan het anders liggen. Tennisschoenen speciaal voor op kunstgras of op gravel.
Maar of dat nou echt voor amateurs geldt? Dat kan ik echt niet met mijn klompen aanvoelen of dat alleen marketing is.
http://www.asics.com/nl/nl-nl/tennis-advice/guide-to-tennis-shoes