ik kan mijn hardlooptrainingen opeens niet meer volhouden, hoe komt dat?

Ik train voor de halve marathon en liep voor deze week ''met gemak'' 14 km, deze week lukt het opeens niet, haal ik de 6 niet eens. Het voelt niet als een blessure of ademhalingsprobleem, maar alsof m'n spieren sneller stop zeggen. Moet ik mezelf nu minder opleggen in een training? Ik ben bang dat m'n conditie dan afbouwt. Rustiger tempo lopen helpt ook niet, met name mijn kuiten zijn dan erg gevoelig.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10K
Ritsuka
8 jaar geleden
hoe vaak in de week loop je? neem je voldoende rust? slaap en eet je genoeg?
Cryofiel
8 jaar geleden
Overtraind?
tinus1969
8 jaar geleden
Virusje?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan meestal helemaal helemaal niks zijn . Gewoon een over training een ontsteking hou het dan ook even rustig . Absoluut niet zwaar door trainen . Probeer het daarna weer rustig op te bouwen zo niet raadpleeg je arts . Ik zelf kwam er zo achter dat ik een (geopereerd )hart probleem had . Maar meestal helemaal niks aan de hand blijft het ga naar je arts . En denk aan een hartfilmpje .

Antwoorden (2)

Dit kan allerlei oorzaken hebben, verschillend van heel ernstig tot heel onschuldig. Maar aangezien je aangeeft dat je je gewoon goed voelt, zou ik uitgaan van iets onschuldigs. Mocht je je toch slechter gaan voelen of andere problemen krijgen, neem dan contact op met de huisarts.

Het kan komen doordat je te weinig slaap hebt gehad of anders bent gaan eten. Ook kan het zo zijn dat je een ziekte onder de leden hebt, bijvoorbeeld een verkoudheid of griep. De effecten daarvan (loopneus, snotterig, misselijk) voel je misschien niet, maar je lichaam 'vecht' wel tegen het virus of tegen de bacteriën. Dit kan ongemerkt energie kosten waardoor je ineens minder goed kan hardlopen.

Een andere reden kan zijn dat het weer meespeelt: de lucht is vochtig en het is warm, je lichaam moet meer energie steken in het koelen van je lichaam en heeft daardoor minder energie over voor het hardlopen zelf.

Mijn advies zou zijn om rustig aan te doen, je geen zorgen te maken, gezond te eten en op tijd te gaan slapen en weer rustig opbouwen. Wie weet gaat het als het binnenkort wat beter weer is (minder vochtig, minder warm) en als je lichaam niet hoeft te vechten tegen eventuele indringers, ineens weer helemaal goed!

Toegevoegd na 1 minuut:
Iedereen heeft hier trouwens last van. Een wielrenner hoor je ook wel eens zeggen 'Ik had er vandaag gewoon de benen niet voor'. Waar dat aan ligt valt dan moeilijk te zeggen, maar door verschillende omstandigheden presteer je het ene moment beter dan het andere moment.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je zeker geen insectenbeet hebt opgelopen tijdens het lopen zodat je verschijnselen van de ziekte van Lyme hebt? Anders heeft het ook wel iets weg van de ziekte van Pfeiffer. Gauw naar de huisarts om een en ander uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij de ziekte van Lyme en bij de ziekte van Pfeiffer zou je meer klachten moeten hebben. Ik heb zelf Pfeiffer gehad: dan zou je niet zeggen 'geen ademhalingsproblemen' waarschijnlijk. Omdat kenmerkend is voor pfeiffer dat lymfeklieren opzetten (ook in de hals) en je dus het idee krijgt kortademig te zijn.
Mij lukte het met Pfeiffer (én een goede conditie!) niet eens meer om een trap op te lopen. Dus dat Inge het huis nog uitkomt en wíl hardlopen zegt voor mij al dat het heel waarschijnlijk geen pfeiffer is...
Daarnaast begint pfeiffer vaak met een (keel)ontsteking. Maargoed, eerlijk is eerlijk: ziekteverlopen kunnen bij iedereen anders gaan en het kan een beginstadium zijn.