Waar moet ik op letten als ik hardloopschoenen wil kopen?

Ik ben nu al een tijdje aan het hardlopen en het gaat redelijk goed.
Ik wil nu andere schoenen kopen, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten. Ik ben van plan om voornamelijk door bossen hard te gaan lopen (80%), moet ik letten op grip, demping etc? Ik heb al heel veel site's afgezocht maar er is zoveel keuze. Ik heb schoenen gezien van 30 euro die er hetzelfde uit zien als schoenen van 100 euro, dus wat is hier het specifieke verschil in? En welke merken zijn aan te raden?

Mijn budget is max. 80 euro.
Wie zou mij hier verder mee kunnen helpen?

Mvg, Timo

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb een langdurige blessure gehad aan mijn knie. Dus ik weet niet of ik hier ook extra op moet letten? (geen schade aan mijn gewrichten etc)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Voor veel door de bossen is trail schoen goed, ik heb zelf 1 van Reebok.
Ritsuka
9 jaar geleden
http://www.reebok.nl/all-terrain-super/M43836.html
Ik heb deze, was toen een sale dat ze maar 50 euro waren. Even site in de gaten houden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heeft die schoen ook een goede demping of ?
Ritsuka
9 jaar geleden
Wel redelijk dunne zool, maar ik vind ze wel lekker lopen op offroad
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil er ook graag obstacle runs mee doen dus grip is denk ik ook wel belangrijk
Ritsuka
9 jaar geleden
ik doe ook obstacle runs en ik merkte een groot verschil toen ik voor het eerst met bovenstaande schoen liep. Deze heeft echt goede grip, ook in dikke modder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iemand die mij hier meer over kan vertellen?
paulus811
9 jaar geleden
Het belangrijkste is de juiste winkel binnenstappen, er is niet één soort voet en dus ook niet 'de beste' hardloopschoen. Ik heb zelf ooit in een zaak in Zoetermeer hardloopschoenen gekocht en daar werd mijn voetafdruk en hielstand gemeten. Ik moest op een indoor baantje een stukje lopen en zo werd de stand van mijn voeten gefilmd. Op basis daarvan werd een schoen geadviseerd met een op maat gemaakt voetbed. De meting kostte 25 euro, maar werd van de prijs afgetrokken als je er schoenen kocht.

Het beste antwoord

Ik ben bang dat je voor goede hardloopschoenen even je budget aan de kant moet zetten. Zeker als ik zo lees dat je een langdurige knie-blessure gehad hebt.

Het allerbeste kun je naar een gespecialiseerde loopwinkel gaan. Daar maken ze een complete analyse van je manier van lopen en welke schoenen daar het beste bij passen. Op deze manier kun je een hoop problemen en blessures voorkomen.

Ik dacht ook ooit lekker goedkoop uit te zijn door toen mijn schoenen versleten waren bij een normale sportwinkel precies hetzelfde merk en type te kopen (maar voor een voordeliger prijs), maar kwam er helaas al snel achter dat het merktype van het ene jaar net iets anders kan zijn dan van een jaar later. Werd toch nog een duur grapje.

Bij mijn loopwinkel (StepOne in Borne) krijg je dan een paar schoenen aangemeten dat je binnen een bepaalde periode nog terug kunt brengen als blijkt dat ze problemen veroorzaken. Ik had destijds elke keer blaren na het lopen, bleek toch dat ik een ander paar nodig had.

zo'n loopanalyse in combinatie met schoenen kost iets meer (je haalt het niet voor 80 euro), maar je hebt er dan wel een paar schoenen bij dat echt bij je manier van lopen past, wat de kans op blessures aanzienlijk kleiner maakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus van mij: nooit bezuinigen op je gezondheid. Dankzij advies van loopvrienden en loopwinkels altijd blessurevrij geweest.