Er is geen 'beste' manier of hoeveelheid om te gaan hardlopen.
Kijk gewoon wat het beste past in jouw schema, en hoe snel je weer herstelt.
Ik weet van mijzelf dat ik vaak wat langer nodig heb om te herstellen in de benen, dus ik ga maximaal 2x in de week hardlopen.
Maar als 3x jou bevalt, en je hebt verder geen klachten, dan ga je lekker 3x

Kijk, als je echt aan het trainen bent voor iets, kan het soms handiger zijn om vaker te trainen, maar soms ook handiger om minder vaak te gaan hardlopen, maar dan wel langere afstanden.

Het ligt dus totaal aan je doel wat het 'beste' is.

Toegevoegd na 47 seconden:
Zelf vind ik afwisseling leuker, dus ik ga de ene keer hardlopen, dan eens fietsen, dan eens baantjes zwemmen. Zo blijf je spieren ook uitdagen.
10 jaar geleden
Hangt van je doel af.
Als je conditie wilt opbouwen moet je normaliter minimaal 1 maal per 3 dagen sporten. Bij 2 maal per week sporten zie je meestal geen vooruitgang (tenzij je een heel slechte conditie hebt). Als je begint kost herstel langer (kleine spierscheurtjes = spierpijn kosten meestal ca 3-4 dagen om te herstellen), maar als je jezelf niet forceert is om de 2 dagen oké. Sport elke keer meer dan 30 minuten, anders bouw je nog niet op, en ga tot iets van 70-80% (afhankelijk van je leeftijd) van je maximale hartslag.

Ga je hardlopen alleen voor lol, maakt het niet uit. Doe je het voor gewichtsverlies dan minder intens maar langer en vaker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit, maar let er op dat hij met "om de twee dagen" eigenlijk "iedere twee dagen" bedoeld. Of te wel: "om de dag". Daarnaast is het gedeelte over gewichtsverlies incorrect. Langer en vaker hardlopen heeft als gevolg dat je lichaam zuinig met energie om leert gaan en dus je spijsvertering langzamer wordt en je aan zult komen als je geen tijd hebt om te hardlopen of minder gemotiveerd raakt in de toekomst. Cardio op de juiste manier combineren met krachttraining is de beste manier om af te vallen, maar faciliteert alleen het afvallen. De rest moet vanuit een verandering van het voedingspatroon komen.