hoe kan ik poepen voorkomen tijdens hardlopen?

ik moet vaak poepen tijdens het hardlopen en moet dan in mijn broek maar hoe voorkom ik dit en hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
22.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze vraag staat ook op goedevraag.be. Gezien de iets andere betekenis van de gebruikte term zou dit daar eens heel vreemd over kunnen komen ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus de oplossing op goedevraag.be is: met zijn tweeën gaan hardlopen? :p

Het beste antwoord

Door het hardlopen (bewegen), wordt ook je dikke darm aangezet tot beweging, het brengt je stoelgang op gang.
Probeer dus van te voren al naar het toilet te gaan. Of al eerder een klein rondje te lopen, waarbij je na afloop snel naar het toilet kan.
Als het eerder al een keer fout is gegaan en er ongelukjes zijn gebeurd, dan kan er een psychologische factor mee gaan spelen.
Door de stress en zenuwen over het feit dat er wel weer eens een ongelukje kan gebeuren, krijg je juist aandrang. De zenuwen stimuleren je darmen.
Bij dieren werkt dit ook zo. Zij legen hun darmen bij gevaar (stress), zodat ze lichter zijn en sneller kunnen vluchten.
Behalve vooraf naar het toilet gaan , zul je dan ook deze psychologische spiraal moeten zien te doorbreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Poepen voordat je gaat hardlopen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi charmed,

Kan me voorstellen dat je gewoon wil hardlopen, ipv met andere dingen bezig zijn.
Ik deel graag wat ik leerde over poepen, plassen en hardlopen... vaak uit eigen ervaring.

- vezelrijk eten is goed, maar niet vlak voordat je gaat hardlopen. Eet als laatste maaltijd een uur of drie voor je loopje wat makkelijks: een witte boterham met jam, bakje yoghurt etc. Drink lekker voor je gaat lopen.
Voor de rest is het natuurlijk juist slim om gezond te eten, zodat je darmen niet alleen door het hardlopen nog enige prikkeling krijgen. Goed om te eten: peulvruchten (gewoon, 2 eetlepels bij elke avondmaaltijd), bruin brood, zemelen/lijnzaad door je yoghurt etc.

- er is bijna altijd een plek te vinden waar ik kan gaan... desnoods pas ik de route er iets op aan.

- ik neem altijd een tientje mee: kan ik in geval van grote nood of dorst gewoon ergens een drankje halen en daarna de wc gebruiken.

- bij mij speelt ook een 'spanningscomponentje' mee. Voor spannende events (Damloop, halve marathon) heb ik ter plekke vaak rommeldarmen. Daarom neem ik vlak voor de start één Immodium smelttablet: heb ik nergens meer last van. Let op: dit is echt een tip voor af en toe, maximaal 6 keer per jaar!

- naarmate ik vaker en verder ging hardlopen, werd het minder spannend en kreeg ik minder stress "stel nou dat..."

- En ik laat lekker mijn remmingen een beetje los. Ik duik zó een bosje in, geen enkel probleem meer mee. Bij een estafetteloop vorige week gingen mijn teamleden en ik om de beurt achter een oude tabaksschuur plassen, zonder gene. :-) Handig is wel om een stuk wc-papier of papieren zakdoekjes mee te nemen.

En als laatste: naarmate je langer loopt, gaat het beter... je lichaam went eraan en gaat steeds beter met de inspanning om.

Veel succes en loopplezier gewenst!

Loopvuur