Is fietsconditie hetzelfde als hardloopconditie?

Als je bijv veel fiets (heel intensief) word je conditie bij het hardlopen dan ook beter en andersom? En waarom is dat zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7K

Antwoorden (2)

Ja, je algehele conditie wordt beter. Zo merk ik dat ik sinds ik hardloop ook het zwemmen beter volhoud op hoger tempo.
Het is wel zo dat je deels verschillende spieren gebruikt, en die zul je dus ook nog moeten trainen, de "hardloopspieren" door hard te lopen, de "fietsspieren" door te fietsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor beide gevallen moet je hart/long machine op peil zijn, maar bij fietsen is de hart long functie belangrijker. Bij hardlopen meer de techniek, het lichaamsgewicht en de lichaamsbouw. In beide gevallen is het vaak ook niet de beperking van de hart long functie, maar het vermogen om vermoeide spieren tegen de pijn in te belasten.

Trainen op de fiets is niet voldoende voor hardlopen omdat de beweging zo verschillend is. Als hardloper is de vering van je pezen het belangrijkst en is de spiersamentrekking minimaal, je gebruikt je spier om je pees op te rekken bij het neerkomen, de pees gebruikt die opgeslagen energie dan weer als het gewicht van het lichaam is opgevangen, zodat een harloper over de weg heen veert. Fietsen en schaatsen is wel een goede combinatie, omdat de beweging wat meer op elkaar lijkt.