Is het slecht om 2/3 keer op een dag te gaan hardlopen?

Dit dan ongeveer 10 minuten (circa 1,5 km) per keer, duurloop.
Dit dan 4 dagen per week.

Is dit slecht? Zo ja, waarom?
Of is dit goed? Zo ja, waarom?

Mijn doelen zijn vetverbranding en uithoudingsvermogen. Vetverbranding is nu nog niet aan de orde maar wil dus uithoudingsvermogen verhogen en ik heb vaker per dag de zin om die tijden te gaan hardlopen.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik ben nu op een punt dat ik 10 minuten kan halen, dit is voor mij nog in een opbouwende fase. Ik ben dus al een tijdje bezig, maar heb na een paar uur alweer zin om te hardlopen (ook geen pijn of iets dergelijks).
Dan dus de vraag; is 2/3x per dag, verspreid over de dag dus, schadelijk?

Toegevoegd na 1 dag:
En wat als je 20 minuten hardloopt, 5 minuten loopt en dan weer 5/10 minuten hardloopt?
Is dat dan wel goed? (Dan maakt het even niet uit met welk doel je weer gaat hardlopen, maar of het goed (of heel slecht) is)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (5)

Je kunt denk ik beter gewoon 1x per dag doen, en dan eerst 2-3 in de week om te beginnen. Dat is wat effectiever voor je conditie denk ik dan 3x 10 minuten.
Het kan op zich geen kwaad om meerdere keren kleine stukjes te doen, maar dat heeft niet zoveel effect denk ik.

Dus voor je conditie kun je beter langere stukken lopen, en dan beginnen met 2 of 3x in de week, later kun je eventueel meer als je wilt, maar je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld erbij te gaan fietsen of zwemmen. Ook goed voor je conditie, en de afwisseling is goed voor je spieren.

Voor vetverbranding is krachttraining effectiever (2-3x in de week). Meer spieren = meer vetverbranding in rust. Hierbij is het wel belangrijk dat je genoeg eet, en redelijk gezond. Natuurlijk mag je ook wel koekjes en dergelijke, de suikers zijn juist goed voor de energie tijdens het sporten.

Toegevoegd na 19 minuten:
Eigenlijk maakt het helemaal niet zoveel uit.
Ik heb wel geplaatst wat het meest effectief is voor training, maar het gaat er natuurlijk om wat jij het leukste vind.
Begin er gewoon mee, kijk hoe het voor jou voelt en of jij het leuk vind. En ga er dan gewoon lekker mee door.

Je bent actief bezig, dat is altijd goed.
Als je daarnaast zorgt dat je lekker en genoeg erbij eet, dan zit je goed in je vel. Voor een beetje een idee hoeveel energie je nodig hebt, kun je hier kijken: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Eerste getal is wat je minstens nodig hebt elke dag, 2de getal kun je berekenen met de schuifjes, en is hoeveel energie je nodig hebt voor die activiteiten.

Toegevoegd na 51 minuten:
Als je na een tijdje alweerzin hebt om te hardlopen, dan zijn dit vooral de endorfines doe je voelt denk ik.
De vorige keer lopen voelde lekker, en dan wil je weer.
Als er een paar uur rust tussen heeft gezeten, kun je volgens mij best weer gaan. Luister gewoon naar je lichaam, als je merkt dat je erg moe word, of veel spierpijn krijgt de dag daarna, dan ben je blijkbaar te veel bezig.

Toegevoegd na 1 dag:
20 minuten hardlopen, 5 minuten wandelen als rust en daarna nog eens 5/10 minuten lopen is prima hoor, zo kun je iets meer je conditie opbouwen.
Relax, het komt niet allemaal zo precies hoor. Als je weet hoe je naar je lichaam moet luisteren en rust neemt wanneer nodig, komt het wel goed.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik houd de 4x per week aan, dit verander ik niet. Ik heb moeite moeten doen om 10 minuten te lopen, dus ik ben al een tijdje bezig.
Ik doe krachttraining.
Het gaat mij echt puur alleen of het slecht is om 2/3x op een dag te gaan hardlopen, die 10 minuten.
Zo ja; waarom? Niet wat eventueel beter zou kunnen zijn. Toch bedankt voor je antwoord.
Ritsuka
10 jaar geleden
Probeer je echt 10 minuten aan 1 stuk te lopen?
Begin eerst eens met 1 minuut hardlopen, 2 minuten wandelen. Op deze manier kun je het wel een halfuur volhouden vaak.
Er zijn op internet allerlei 'start to run' schema's te vinden hiervoor. Zoals ik al zei in mijn antwoord, 2-3x op een dag 10 minuten lopen is niet slecht. Je bent lekker actief bezig, je hartslag word wat hoger, en je neemt elke keer weer rust tussendoor. Dus dit kun je prima doen, en het werkt ook wel voor je conditie te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik loop al 10 minuten aan 1 stuk. Zoals ik al zei: ik ben al even bezig..
Dat laatste deel kon ik totaal niet in je antwoord terug vinden haha. Bedankt, dit is wat ik zocht. Kun je me ook toevallig vertellen hoeveel rust je minimaal ertussen moet houden?
Ritsuka
10 jaar geleden
Ahm ik dacht dat je dit deed omdat je nog niet zo lang kon hardlopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee haha ik wil dit doen omdat ik het leuk vind, en om mijn conditie en mijn doelen ook wel steeds verder op te bouwen.
Dankjewel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je toevoeging. Het doel dit keer was om sneller thuis te zijn (hahaha) was vergeten om te draaien op de 10 minuten ;)
Ritsuka
10 jaar geleden
Haha :)
Nog vergeten erbij te zeggen, we zorgen dat je wat eet als je terugkomt. Bij de korte tijden maakt het niet zo heel veel uit, maar voor langere tijden heeft je lichaam wel weer koolhydraten en eiwitten nodig voor herstel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem een eiwit shake na het sporten, koolhydraten niet, overal zeggen ze wel dat je dit moet aanvullen (die daarom ook mijn andere vraag) maar dit blijkt niet zo te zijn, behalve als je meer dan 90 minuten loopt. Voor minder heeft je dagelijkse voeding genoeg aan koolhydraten (tenzij je koolhydraatarm dieet doet, maar dit doe ik niet).
Toch bedankt haha
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik voel mijzelf prettiger met meer koolhydraten, dus ik doe het zelf altijd wel. Als ik te weinig koolhydraten eet, word ik snel duizelig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan eet je misschien te weinig koolhydraten voor je training, want je verbrand alleen de eerste 15 minuten ongeveer koolhydraten. Maar als je het prettig vind moet je dat gewoon doen haha, elk mens is anders toch
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik moet echt de hele dag door koolhydraten eten, voel mij echt stukken beter sinds ik bij een dietiste geweest ben, en ze adviseerde om meer brood te eten.
Door verschillende dingen te proberen ben ik erachter gekomen wat goed werkt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja zo zie je maar dat het inderdaad per persoon verschillend is. Ik geloof dat zo'n 500 gram koolhydraten wordt geadviseerd? En ik kom nauwelijk aan de 100 en ik voel me toppie haha
Ritsuka
10 jaar geleden
500 lijkt mij best veel, ik zit dacht ik rond de 200 of zo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat leek mij ook veel haha, daarom kom ik er niet aan ;)
Slecht kun je het niet noemen maar het is niet goed als je je conditie wilt opbouwen. Aan de andere kant zou het kunnen zijn dat je te vaak loopt en dat is wel slecht voor je pezen etc. Beter is het om 3/4x per week 20-30 min te lopen en niet zoveel dagen achter elkaar. Je krijgt echt blessures met wat jij wil.

" 1 keer per week trainen is absoluut het minimum. Als je je conditie wilt opbouwen, loop dan liever 3 tot 4 keer per week zo’n 20 tot 30 minuten.
Train daarbij om de dag. Je pezen en spieren hebben dan een rustdag, waardoor je minder risico loopt op een blessure.
Train je vaker? Zorg dan voor variatie. Wissel ook een zware training af met een lichte hersteltraining. Bouw daarbij voldoende rust in tijdens je training. Luister naar je lichaam en ga niet altijd tot het uiterste."

De beste tips vind je hier: http://www.voorkomblessures.nl/hardlopen/opbouwen-hardlopen

Toegevoegd na 33 minuten:
Heel veel blessures beginnen plotseling, daar heb je geen pijn nodig van tevoren (lees eens wat over een achillespeesscheur).

Toegevoegd na 1 dag:
Na je aanvulling: dat is prima, dat is onderdeel van je training en als je zo'n trainingsprogramma op je mp3 neemt zul je ook een soort van systeem krijgen met zoveel min hardlopen en zoveel minuten wandelen.

Ik raad je toch zo'n Evy http://rennenmetevy.nl/ aan of een andere stem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt niet ineens, met weinig conditie, naar de 20/30 minuten gaan. Ik moet dan wel ergens beginnen (nu 10 minuten) en dat wil ik dan meerdere keren per dag doen. Waardoor krijg ik dan blessures?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt niet ineens, met weinig conditie, naar de 20/30 minuten gaan. Ik moet dan wel ergens beginnen (nu 10 minuten) en dat wil ik dan meerdere keren per dag doen. Waardoor krijg ik dan blessures?
Ritsuka
10 jaar geleden
Zoals ik bij mijn antwoord al zei, probeer eerst een opbouwend schema, 1 minuut lopen, 2 minuten wandelen etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb die opbouwfase allang gehad..Waarom zou ik, nu ik verder ben, weer terug naar het begin gaan???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ytje, je moet voor je conditie langere afstanden gaat lopen, je zegt dat je je uithoudingsvermogen wil gaan vergroten, dat lukt niet met die kleine stukjes. En als je dat wilt doen moet je dus om en om een rustdag nemen. Jouw schema zit toch echt verkeerd in elkaar maar doe waar jij zin in hebt, niemand houdt je tegen maar dit is wel het antwoord. Je wilt en je moet opbouwen en dat gaat niet zo en ALS je wel gaat opbouwen moet je niet elke dag hardlopen (ook niet als je 10 km op een dag rent moet je dat niet 5 dg achter elkaar doen, ook slecht voor je pezen en spieren die een rustdag nodig hebben).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben aan het opbouwen nu. En mij is geadviseerd wel 4 dagen in de week hard te lopen (niet elke dag dus).
Ik moet klein beginnen. Ik begon met 1 minuut, 2 minuut, 5 minuut en nu 10 minuut..Die ''kleine stukjes'' werken dus wel degelijk..maar niemand kan ineens van 0 naar 30 minuten hardlopen..dat moet je opbouwen.
Ik heb mijn antwoord al, dankje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk ook niet dat de antwoordgevers hierboven bedoelden dat je direct een half uur moet hardlopen.
Die schema's waar Ritsuka het over heeft, die bevatten programma's die met 25 minuten beginnen en die wisselen hardlopen met wandelen af.
Zelf gebruik ik de start2Run van Evy Gruyaerts. ZIj vertelt wanneer je moet lopen en wanneer je moet wandelen en zorgt daarbij voor aangename muziek. Ook gieeft ze tips tussendoor over loophouding, schoenen etc. Maar je kunt dus al 10 minuten, prima, maar na die 10 minuten ga je direct weer naar huis, zonder even een cooling down in de vorm van wat wandelwerk te doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee natuurlijk die ik dat wel..ik heb gewoon de rest van mijn training er niet bij gezet. Warming up en cooling down horen er zeker bij, goede voeding en krachttraining ook. Het ging mij daarom ook puur alleen over meerdere keren per dag, de loop van 10 minuten doen. (Hoe en wat daarbuiten weet ik dus al haha)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou Ytje en DAT is dus niet goed, je moet gaan uitbouwen, dus de volgende keer naar 11 minuten en dan naar 12. Ik snap niet waarom je twee keer op een dag zo kort zou gaan lopen en inderdaad in 20-30 min hoef je niet 20-30 min lang te rennen maar opbouwen. Twee keer kort op 1 dag is gewoon niet goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus twee keer kort op 1 dag is niet goed, maar 1 keer kort op 1 dag wel..?
Ik kan toch ook best uitbouwen, maar dan 2x per dag..Ik zie het probleem niet. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je wilt het niet lezen of begrijpen? Je wil conditie opbouwen, je bent nu bij de 10 min maar je bouwt geen conditie op als je twee keer op een dag 10 min gaat rennen. Je moet dus naar 11 min, dan naar 12 min etc. Verder is het dus voor je pezen en spieren niet goed, die moeten een dagje rust hebben (dus 36-48 uur) maar jij geeft ze nog niet eens 12 uur rust.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1. Wie zegt dat ik ze niet eens 12 uur rust geef?
2. 1x per dag hardlopen met opbouwen van 10, naar 11, naar 12, kan ook 2x per dag, opbouwen van 10, naar 11, naar 12.
Dat ik 2x per dag hardloop, wilt niet zeggen dat ik niet aan het opbouwen ben.. Blijkbaar is het niet schadelijk want jij bent de enige van de antwoordgevers die zegt van wel..En in jouw bron kon ik het niet zo vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik citeer gewoon uit mijn bron! Alle tekst komt uit de bron. Als jij twee keer op een dag hardloopt kun je het iets meer dan 12 uur rust geven terwijl het advies is om 3 of 4x per week hard te lopen zodat je pezen en spieren zeker 36/48 uur rust hebben gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar ik zie nergens staan dat je niet 2x op een dag mag sporten. Wel dat je een rustdag moet nemen. Er staat ook dit bij: '' Train je vaker? Zorg dan voor variatie. ''
Met andere woorden; vaker trainen is niet erg, zorg wel voor variatie. Vooralsnog niet kunnen vinden dat 2x op 1 dag niet kan..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met 'train je vaker' bedoelen ze meer dan 3/4x per week, niet 2x op een dag. Ze hebben het niet voor niets over herstel van je pezen en spieren. Collega van mijn man heeft pas zijn achillespees gescheurd en ik ken talloze mensen met pees en spier en knieklachten, allemaal door hardlopen op de verkeerde manier!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja..hardlopen op de verkeerde manier, ik neem dan aan hardlopen met de verkeerde techniek. Ik heb mijn antwoord al. Ik heb nu contact met iemand die een sportopleiding heeft gehad en deze zegt 2x per dag kan. Toch bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na je aanvulling: ik ren met nike+ app, niet met schema, deze maak ik zelf. Bedankt voor je aanvulling.
nee, het is niet schadelijk maar je moet wel naar je eigen lichaam luisteren dus als je merkt dat je lichaam het niet vol houdt moet je stoppen maar als je lichaam er tegen kan kun je het gewoon doen wel zal ik oppassen met hete dagen.(op hete dagen is het beter om het of niet of maar 1keer te doen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel. Natuurlijk gaat hardlopen op warme dagen wel door haha, maar dan in de vroege ochtend, late avond of snachts. Maar dan inderdaad 1 of 2 keer ;) dankje
Het is zeer slecht voor je knieën je knieën verslijten dan heel erg en krijgt op een duur last van
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ten eerste: je bent goed bezig Ytje, met lekker toewerken naar een wat gezondere leefstijl. Belangrijk punt is dat je het goed volhoudt omdat het in je dag te passen is en je het leuk vind... of steeds leuker gaat vinden. Daardoor ga je steeds verder vooruit.
3x daags tien minuten lopen is niet slecht, maar levert je ook niet het meeste trainingseffect.

Tips die je verder helpen:

- ga lopen met een opbouwprogramma zoals www.rennenmetevy.nl De muziek werkt motiverend, je bent steeds 20-30 minuten bezig. Het is een loop/ren-programma: je begint met korte blokjes rennen afgewisseld met langere blokjes wandelen. Naarmate je vordert, wordt het net andersom.

- Je vetverbranding: daar schakelt je lichaam pas naar over op lagere inspanningen van meer dan 45 minuten: eerder bij goed doorwandelen dan bij rennen. Je verbrandt natuurlijk wel lekker veel calorieën met hardlopen.

- Hou rust tussendoor: je spieren wennen binnen een week of zes wel. Maar je pezen en gewrichten hebben daar véél meer tijd voor nodig. Grappig genoeg bouw je je conditie dus op door ook je rust te nemen! Op je niet-hardlopendag kun je natuurlijk wel andere dingen doen: wandelen, fietsen, zwemmen. Toevallig ook nog eens goed voor je vetverbranding als je dat langer dan 45 minuten doet.

- Koop een (goedkope) hartslagmeter. Je ziet dan beter wat welke inspanning met je doet, of je in je vetverbrandingszone of anders zit. Veel hartslagmeters laten je ook zien hoeveel calorieën je verbruikt met sporten: voor mij was dat heel motiverend.

- De fout die ikzelf het eerste jaar maakte was overschatten hoeveel calorieën ik had weggesport en onderschatten hoeveel ik snackte na het hardlopen. Dus eigenlijk na afloop een chocomel en appelpunt met slagroom eten, terwijl ik gesport had voor twee bananen :-)

Op mijn blog loopvuur.tumblr.com vind je meer tips voor mensen die houden van hardlopen.

Succes!

Toegevoegd na 1 uur:
Ytje, je hebt gelijk: vetverbranding start inderdaad na een minuut of 15-20, als hulpmotor naast je normale verbranding. De 45-minuten inspanning/sporten is wat veel experts aanhouden om ook echt profijt te trekken van die vetverbranding. Met 20 minuten sporten zet je net je vetverbranding aan en sluit je die weer heel fluks af, anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. ''Je vetverbranding: daar schakelt je lichaam pas naar over op lagere inspanningen van meer dan 45 minuten: eerder bij goed doorwandelen dan bij rennen. Je verbrandt natuurlijk wel lekker veel calorieën met hardlopen. '' Dit klopt niet, je vetverbranding begint na 15/20 minuten al en is met hardlopen (in tegenstelling tot wandelen) in verhouding met intensiviteit beter.
Ik tel niet de caloriën die ik verbrand en welke ik dan weer mag eten, maar dat zou inderdaad wel een veel voorkomende fout kunnen zijn. Ik heb zelf een schema en zit nu al op 20 minuten haha, dit doe ik dan nog niet 2x op een dag natuurlijk, later wel.
Dankje voor je antwoord.