Val je van hardlopen per definitie af?

Ik ben deze week begonnen met hardlopen omdat ik mijn conditie wil verbeteren. Maar nu zijn er ook mensen die hardlopen om af te vallen natuurlijk, en ik vroeg mij af of je van hard lopen automatisch gewicht verliest of dat dat enkel vocht is dat je er bij kan drinken? Want ik wil absoluut niet lichter of dunner worden!!! (Ben 1.67 meter en weeg ongeveer 48 kilo....dus moet niet nog minder worden....)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Je valt niet gelijk af hoor, gewoon zorgen dat je iets meer gaat eten om de verbrandde kcal te compenseren
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je een eetschema of behandeling hebt om aan te komen?

Het beste antwoord

Nee, van hardlopen zul je niet per definitie afvallen.

Je lichaam zal het hardlopen, van nature, als een vluchtsituatie herkennen. Een vlucht situatie is in feite een soort stress. En stress maakt het hormoon cortisol aan. Dat cortisol hormoon zorgt voor vetopslag en gewichtstoename. In feite wordt je door het hardlopen eerder dikker dan dunner.

Wel is het zo dat je door het hardlopen veel meer conditie op zal bouwen. Je krijgt er meer energie door, en dat zorgt er voor dat je overdag meer zult bewegen.
En elke beweging telt, als het om afvallen gaat.

Maar beweging in de vorm van hardlopen zorgt er dus niet direct voor dat je er van zult afvallen.

Je hoeft dus niet bang te zijn dat je te mager zult worden door het hardlopen. De meeste hardlopers zijn slank, omdat ze ook heel bewust met goede voeding bezig zijn.
Ze weten heel goed dat de slechte vetten uit de snackbar zorgen voor overgewicht, en dat is alleen maar lastig om mee te zeulen tijdens het hardlopen.

Ga dus lekker hardlopen, overdrijf het niet, let op je voeding en drink voldoende water.

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel :-)

Andere antwoorden (3)

je valt alleen maar af als je meer energie verbrand, dan dat je inneemt. als je na het sporten dus wat extra eet, dan zul je nooit afvallen.
11 jaar geleden
Nee je hoeft niet per definitie af te vallen van hardlopen.
Als je de verbrandde energie/calorieën weer compenseert met extra eten val je niet. En meestal heb je na het sporten trek om wat te knagen.
Maar mocht je de discipline hebben niks extra's te eten na het sporten, dan val je wellicht wel af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt af van het uitgangspunt.
Als je exact hetzelfde eet- en drinkpatroon aanhoudt en totaal niet aan sport deed, zal je afvallen. (Een bekend principe bij mensen die vanwege overgewicht moeten afvallen).
Een verschil is onder normale omstandigheden (dus bij een niet-wetenschappelijke benadering) nauwelijks te meten als het hardlopen in plaats van andere lichamelijke inspanning komt.
De mate waarin men afvalt hangt natuurlijk ook af van de mate, frequentie en intensiteit men sport.