Waarom is snelwandelen nog steeds een Olympische sport?

Snelwandelen werd voor een Olympische sport in 1908. Niet omdat het bij de klassieke (Griekse) atletiekonderdelen thuishoort, maar waarschijnlijk vanwege de grote populariteit in de 18e en 19e eeuw, o.a. in Groot-Brittanië. Inmiddels is het echter een margeverschijnsel in de topsport geworden dus ik vraag me af wat de rechtvaardiging is om de Olympische status van dit toch wat excentrieke onderdeel nog langer te handhaven.

http://www.atletiekunie.nl/index.php?page=91

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Of een sport een olympische status behoudt of niet, dat bepaalt niet de atletiekunie, maar het IOC.
En daarbij geldt o.a. de eis dat de sport op een hoog niveau beoefend moet worden en dat de sport in minimaal 25 landen breed gedragen wordt.

Dit was in het voorjaar op de radio, voornamelijk omdat dit een bedreiging kan worden voor de Sven Kramers van de wereld.
"De Olympische status van het langebaanschaatsen verkeert in acuut gevaar. Dat betoogt schaatshistoricus Marnix Koolhaas in onderstaande bijdrage. Koolhaas signaleert dat het langebaanschaatsen nu al bij lange na niet voldoet aan de IOC-norm die voorschrijft dat “alle disciplines van een Olympische Wintersport in tenminste 25 land breed beoefend moeten worden.” "

http://www.schaatsen.nl/nieuws/2012-03-22-olympische-status-schaatssport-bedreigd

Aangezien dit bovenstaande stukje alleen de Olympische winterspelen benoemd ben ik even verder gaan googelen en vond ik uit dat het ook voor de zomerspelen geldt:

"Of een sport Olympisch is of niet, dat wordt bepaald door het Internationaal Olympisch Comité, een club van sportbobo’s, onder wie onze eigen kroonprins en elfstedentochtveteraan Willem Alexander.

Bij het wel of niet toelaten van sporten hanteert het IOC verschillende criteria. Bij de Spelen in London doet honkbal bijvoorbeeld niet meer mee. Heel veel tophonkballers zitten onder de steroïden, en ze komen vaak niet eens opdagen bij de Spelen, omdat ze liever hun zakken vullen in de Amerikaanse competitie. Exit honkbal dus, en het stiefbroertje softbal werd ook te soft bevonden. Een Olympische sport moet wel op hoog niveau beoefend worden en dat in meer dan 25 landen. Daarnaast moet de sport kunnen rekenen op flink wat aandacht van het publiek en de media. Vandaar dat het razend spannende onderwaterhockey nog steeds niet Olympisch is"

http://educatie.ntr.nl/beeldbank/clip/t20120809_olympischesporten01