Wat is de snelheid van een gemiddelde hardloper?

Volg een beginnerstrainingschema. Maar hier wordt een snelheid van 9, 11 en 12km/h aangegeven. Die 11 en 12km/h is niet te halen voor me.
Ik vraag me af, zijn dit normale snelheden, of is dit toch hoog voor een gemiddelde hardloper?

http://www.saucony.nl/content/site_nl/hardloopschema_beg_15m1x.php

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
148.7K

Het beste antwoord

Ik ben zelf ook beginner en volg ook een beginnersschema.

het allerbelangrijkste is dat je lekker loopt in de eerste weken. Als je lekker loopt en niet geforceerd dan bouw je je eerste conditie op en nog veel en veel belangrijker, je lichaam went aan de belasting die het te verduren krijgt bij hardlopen.

Als je straks het gevoel hebt dat het makkelijk gaat kun je steeds de snelheid gaan opvoeren. Maar onthou goed, je volgt een absoluut beginnersschema, gedraag je zo ook even en forceer nog niks.

Veel blessurevrij hardloopplezier toegewenst!

Toegevoegd na 36 seconden:
Mijn gemiddelde snelheid is 10,5 km per uur.

Wisselt per persoon, ik ben zwaar gebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

10 kmh is gemiddelde...
20 kmh is top...

We hebben het wel over lopers... Ben je dat niet dan is 6 kmh al veel...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat 10km/uur gemiddeld is voor een beginneling
Dus zo'n 5km in een half uur.

Als je het hebt over lopers van 2,5km dan ligt de snelheid over het algemeen hoger. In dit geval ga ik dus uit van een beginnend hardloper die afstanden tussen de 5 en 15km aflegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt een beetje aan de afstand natuurlijk. Over 25 km doe ik ruim 2.5 uur over. Das dan dus bijna 10km/h. Een stukje van 10 km gaat een stuk sneller, rond de 50 minuten.

Maar nu ben ik niet echt een beginner. Het belangrijkste is dat je naar je lichaam luisterd, zeggen ze..

Voeding is het allerbelangrijkst!

Toegevoegd na 7 minuten:
En tja, die snelheden zijn natuurlijk lastig aan te houden. Vaak loop ik rondes waarvan ik weet hoelang ze zijn, maar kom ik er thuis pas achter hoe hard ik daadwerkelijk heb gelopen. En dan zijn de rustpauzes natuurlijk niet in dit gemiddelde meegenomen.

Het word denk tijd voor een Nike+ setje :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik loop frequent hard, 3 x per week, en vandaar mijn mening:
Ik heb je schema eens bekeken, en constateer dat je pas in de 8e week éénmaal de T2 hoeft te lopen en wel 6 minuten lang. In jouw geval is het belangrijk dat je die bewuste 6 minuten sneller loopt als de LP die je gewent bent. Daardoor bouw je naast je duurloop vermogen ook een stukje snelheid op. Na verloop van tijd zul je merken dat die versnelling je steeds beter af gaat.
Maar die snelheden, zoals in het schema omschreven, moet je loslaten, en lekker je eigen ding doen.
Goed schema trouwens...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9 km/h is wel erg hoog voor een beginnend loper. Na mijn hardloop'carriere' moest ik noodgedwongen gaan wandelen, sportief wandelen wel te verstaan en dan haalden wij met een zeer gevorderd wandeltempo van 8km/h vele beginnende hardlopers in.

Je kunt best 9 km/h proberen maar dan houd je het niet lang vol. Leg voor jezelf eerst de lat op 8 km/h en kijk daarna verder.

Overigens zou ik eerlijk gezegd voor een beginnende hardloper niet over snelheden spreken maar over afstanden. Begin met bv 1 km en dan 2 en 3 en let dan niet op tijd maar op of je lekker loopt en het nog leuk vindt. Tijd is maar zo relatief en (zeker in het begin) totaal niet belangrijk, tenzij je streven is om binnen een jaar wedstrijden te gaan lopen......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze volgt een schema hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en? Oh wacht ik snap het al, ik moet het zonder morren eens zijn met het schema... OK, zeg al niets meer.....
Als partner van een junkie hardloper :-) weet ik daar "helaas"veel vanaf...
Starten doe je echt niet op die snelheid..hangt helemaal af van je conditie en gewicht.. je bouwt wel op.. manlief startte op 7 km per uur en liep al vrij snel richting de 8 of 9 km per uur.. inmiddels is dat tussen de 10 en 14 km per uur maar dat is na 2 jaar trainen... maar waarom is snelheid belangrijk voor je? Je begint net dus gaat het om het hardlopen of om het hard lopen? Wil je enkel sporten of ook wedstrijden gaan lopen.. Een gemiddelde recreant loopt een 10 km per uur..de wedstrijdloper een stukje harder..
Ik zie waar je het schema vandaan hebt gehaald maar kijk ook eens bij Pro Run of bij Runnersworld op de sites.. En op de site van Asci staan iets beter opgebouwde schema's...die zijn op jou persoonlijk in te stellen...

Succes en wie weet tot volgend jaar in Eindhoven bij de halve marathon!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12 km/h is normaal, als je een stuk langzamer loopt dan is de cardio training niet erg effectief, je blijft dan hangen op het lage niveau waarbij 12 km/h te snel voor je blijft. Om vooruitgang te boeken moet dan aan interval training doen. Dan ren je op een snelheid die een stuk hoger is dan het doel van 12 km/h, bijvoorbeeld 16 km/h voor een paar minuten. Je gaat daarna door met op tempo te lopen todat je weer een paar minuten op 16 km/h kunt rennen. Dit herhaal je dan zo'n tien keer. Je kan op deze manier 20 of 30 minuten hardlopen met een snelheid van 16 km/h terwijl je niet eens de conditie hebt om tien minuten op 12 km/h te lopen. Dus vergeleken met aan een stuk door hardlopen, doe je dus veel meer dan wat je naders zou doen, en dat maakt dan dat je conditie binnen een a twee maanden zal verbeteren. Je al vrij snel 20 minuten lang met een snelheid van 12 km/h of sneller kunnen rennen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik loop zelf maar 8,5 als ik een uur lang moet lopen hoor... Maar loop je aeroob of anaeroob? Als je loopt om je conditie te verbeteren (aeroob) in functie van een andere, explosieve (anaerobe) sport om je recuperatietijd te verkorten, dan is 8-9 km/u zeker voldoende. Loop je alleen maar, en wil je dit volhouden, dan kun je trainen naar 10-11, ik liep vroeger zelfs 14/u! Alles hangt een beetje van je hartslag af, je kunt laten nameten bij een sportarts (kost niet zoveel, 80 euro of zo) waar je zuurstofdrempel ligt in je inspanning en je traint best in functie daarvan, je eigen lichaam dus, ipv je blind te staren op cijfers die niks zeggen of jezelf te vergelijken met anderen, nooit goed voor de motivatie in het begin :-) Succes
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben veertien jaar en drie weken geleden begonnen met hardlopen. Voor mij was inderdaad de 12 km/h niet te halen. Ik begon gewoon op eigen tempo! En voordat ik het wist, ging mijn tempo omhoog en zag ik op de meter dat ik op 11,4 km/h zat al na twee weken! Ik denk dat u de eerste keren uw eigen tempo aan moet houden MAAR wel alles geven wat u heeft! Ik denk dat het lichaam eerst moet wennen aan dit intensieve sportuurtje en dan pas aan de snelheid gaan werken. Succes!!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er wordt gesteld dat 11 km per uur gemiddeld is (verschillende bronnen die dit beweren). Echter er zijn zoveel factoren die snelheid beinvloeden en is dan ook 11 km per uur een grove schatting. Factoren die snelheid beinvloeden zijn bijvoorbeeld: hoe oud, hoe zwaar, je geslacht, hoeveel km ren je, welk parcours, heb je wind/regen/hitte/vocht tegen/mee. Hoe veel en hoe lang heb je getraind, wanneer ren je (voor de maaltijd na de maaltijd) wat heb je gegeten, hoe gezond ben je, heb je goede renspullen, etc. etc.
Daarnaast hoe bereken je de snelheid... Alleen met mensen die rennen of de gehele bevolking en hoe meet je het etc.? En welk land wellicht ook daar verschillen (misschien is geschatte rensnelheid in ethopie hoger dan in NL??). Moraal van het verhaal luister goed naar je lichaam en geest en stel je eigen doelen en stem snelheid daarop af. Ikzelf ben volgens de BMI-meters obees, man, 47 jaar, 99 kg maar ren op de 5 km gemiddeld 5.30 of iets minder voor de 5 km (op verharde weg met enkele hellingen) en 58 min voor de 10 km.