Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het een goed idee om mijn kind (4,5) op versnelde zwemles te doen?

Tegenwoordig zijn er van die verkorte cursussen zwemles. bv in 1 of 2 weken, elke dag zwemmen en dan zoveel ervaring op doen dat ze heel snel kunnen slagen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
964
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is uw kind 4,5 weken of maanden?
rebecca
13 jaar geleden
ik denk jaren orsola
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gedacht rebecca.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (11)

Persoonlijk ben ik er niet zo voor om kinderen al heel jong zoveel dingen te móéten leren. Een snelcursus zou ik ook niet zo snel voor kiezen, omdat het kind denk ik ook wel meekrijgt dat hij het dan ook snel móét halen. Zwemles lijkt me prima, jong kunnen zwemmen kan levensreddend zijn. Maar het lijkt met prettig voor het kind als hij/zij dat in eigen tempo kan leren...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
persoonlijk ben ik er niet zo voor. Lijkt me ook heel erg vermoeiend hoor voor zo'n jong kindje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou eerst kijken hoe het kind zwemt bij een proefles voordat je een snelle cursus doet/
elk kind is anders. en een snelcursus brengt misschien veel druk mee voor een kind.
ik ben zelf voorstander van de normale zwemles. dat ze er plezier in krijgen en in hun eigen tempo kunnen leren zwemmen
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Nou het is eigenlijk nog te vroeg op nog zwemles te geven. Als een kind 5 of 6 maanden is dan kan je uw kind zwemles geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eh... ben je een woord vergeten? 5 of 6 maanden *ouder* bedoelde je waarschijnlijk? Nu staat het er een beetje knullig. En ik vraag me af waarom een kind van 4,5 te jong is om te leren zwemmen. Heb je daar een onderbouwing voor?
En hebt u ook uitgezocht wat het gemiddelde slagingspercentage is onder die leeftijd?
Ik ben bang dat dat vies tegenvalt. Of het kind geeft er de brui aan, na al dat verplichtte werk, is met geen stok meer in het water te krijgen, en je bent nog verder van huis.
En ze moeten al zoveel, laat hem/haar gewoon rustig aan het water wennen, plezier hebben, en leren hoe je les krijgt. Op die leeftijd is instructies opvolgen nog best moeilijk
Ik zou het niet doen dus
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden
Ha, die Doornroosje29;

Weliswaar is het heel goed mogelijk om kinderen op jonge leeftijd snel te leren zwemmen, maar het effect is niet blijvend als ze niet geregeld zullen oefenen. Pas vanaf ongeveer zeven jaar kunnen kinderen het zwemmen echt blijvend leren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het kind al gewend is veel te 'zwemmen' en hij vindt het ook nog eens leuk, dan kun je dat prima doen.

Ik heb gehoord dat deze versnelde lessen juist heel goed werkt omdat kinderen dagelijks het geleerde herhalen en zo in veel kortere tijd de kneepjes onder de knie krijgen.

Voordat je begint zou ik met ouders die ervaring hebben gaan praten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de school waar ik werk is een proef gedaan:
In plaats van twee jaar lang iedere week een half uur zwemles, 1 jaar lang elke week een uur zwemles.
Het resultaat na afloop: De kinderen haalden gemiddeld minder snel hun diploma, en bovendien was er na een jaar een dramatische terugval in de zwemvaardigheden van de kinderen.

Het lijkt er dus op dat ook hier hardlopers doodlopers zijn.
Bij jonge kinderen beklijft iets pas echt goed, wanneer er voor langere tijd op vaste momenten geoefend wordt met hetgeen geleerd moet worden.
Versnelde zwemles heeft dus niet zoveel zin.

Op de basisschool zal uw kind zwemles gaan krijgen wanneer het daar aan toe is.
Als u ervoor zorgt dat uw kind daarnaast regelmatig lekker gaat zwemmen, hoeft u zich verder niet zoveel zorgen te maken.

En tot slot: Bedenk wel dat uw kind het leuk moet blijven vinden om te zwemmen. Wanneer het allemaal versneld moet, kan de dwang en haast achter alle goede bedoelingen juist tegengesteld werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op heel veel basisscholen worden geen zwemlessen meer gegeven , helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de stad waar ik werk gaan alle kinderen tot en met groep 5 op zwemles.
Het is echt erg als dit in andere delen van het land niet zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons in het dorp ken ik geen school die zwemlessen verzorgt. Ook de kinderen van vrienden uit de omgeving hebben geen zwemles via school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad is het verplichte schoolzwemmen afgeschaft, helaas!
Kijk inderdaad eerst goed hoe sterk je kind is en of hij/zij dit nu al aan zou kunnen. Hij/zij is nu nog behoorlijk jong. Veel zwemscholen beginnen pas met kinderen van 5.

Ik heb expres gewacht met mijn dochter. Ze was al niet zo'n held.
Toen ze 7 werd is ze begonnen en binnen 6 maanden had ze haar A B en C. In het reguliere programma (1x per week zwemles)
Dit was nooit gelukt als ze al was begonnen als ze 4 of 5 was geweest.

Het heeft mij een hoop geld en mijn kind een hoop frustraties gescheeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb op die leeftijd ook heel veel gezwommen, maar vooral omdat ik dat heel leuk vond. Samen met me pa elke week zwemmen was ontzettend gezellig en daarnaast ook leerzaam. Denk dat dat minstens zo belangrijk is voor een kindje om samen met een ouder te zwemmen en zo op een leuke en speelse manier de basisbeginselen van het zwemmen te leren =).. m'n pa leeft helaas niet meer en ben er heel dankbaar voor dat hij steeds de tijd heeft genomen om mij naar dat zwembad toe te slepen ;) snelcursussen kunnen altijd nog =)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi
mijn zoontje zit op ouder en kind zwemmen sinds hij 1,5jr is nu zit hij echt op leszwemmen(4,5) ik zie dat de kindjes die een half jaartje ouder zijn net iets meer kracht hebben .
ik was het ook niet eens met de lerares dat mijn zoontje in groepje 1 kwam maar zie nu wel in (na 2 lessen) dat hij wel de overgang van ouder-kindzwemmen naar leszwemmen nodig had maar nog niet voldoende kracht heeft voor groepje 2 maar daar zal hij met een week of 2 wel heen gaan

mijn advies is laat het kind de tempo bepalen want als iets opgelegd word willen ze het niet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding