Hoe kan ik mijn dochter overhalen om toch voor haar B diploma te gaan?

Mijn dochter van 8 heeft haar A zwemdiploma. Tegenwoordig zijn ze met alleen A nog niet zwem veilig. In de vakantie durfde ik haar niet alleen te laten in het zwembad. Maar zodra ik over zwemles begin dan weigert ze acuut. Nu gaat het buurjongetje ook voor zijn B en stelde voor om mee te gaan Toen zei ze oké om vervolgens 10 sec later weer nee te zeggen. Hoe kan ik haar toch overtuigen zonder haar te dwingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie het punt van macaidwin wel. Nederland is een waterland. Een kind dat je niet alleen in het zwembad kunt laten, kun je al helemaal niet alleen over straat laten gaan. Overál is water. En dan niet de veilige omgeving van een zwembad, maar veel gevaarlijker. Ik vind het onbegrijpelijk dat het tegenwoordig blijkbaar als optie wordt gezien door veel mensen om een kind niet echt goed te laten leren zwemmen. Het is een pure overlevingsvaardigheid, niet iets dat alleen leuk is voor in het zwembad om te spelen. Ze moet ook als ze compleet gekleed van een hoge kade valt in ijskoud stromend bruin water zien dat ze weer bovenkomt en boven blijft. En dat red je echt niet met alleen een A-diploma. Je kind niet goed leren zwemmen is zoiets als je kind niet leren om uit te kijken voor het oversteekt. Natuurlijk kun je van alles proberen om het leuker voor haar te maken, maar als puntje bij paaltje komt, moet je ook sterk genoeg zijn om te zeggen: "Kom op, het is nu afgelopen met het gezeur, we gaan gewoon."

Het beste antwoord

Hier op school hebben ze via school ook nog zwemles,als dat bij jullie ook zo is dan dwing haar nu niet ,en laat haar haar B diploma via school halen ,dan moet ze gewoon met de hele klas meedoen en dan zal ze zonder gemopper gewoon meegaan omdat ze geen andere keus heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Op een mooie dag naar het zwembad gaan en samen in het diepe gaan zwemmen. Dan komt het besef vanzelf dat nog beter zwemmen leuk kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dwingen helpt de zaak inderdaad niet. Als ouder wil je natuurlijk dat ze zwemveilig zijn, zodat je met een gerust hart hen in de buurt van water kan laten vertoeven.

Je kan haar misschien motiveren met een cadeautje als ze de B of C haalt ? Wat je misschien ook kan overwegen is om met haar regelmatig aan recreatiezwemmen doen en haar het eea. zelf aanleren.

De diploma echter is ook geen garantie !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je zelf vroeger B gehaald ?
Dan kan je je eigen diploma aan haar laten zien. en vertel er heel trots over.
Misschien dat ze het dan ook wel ziet zitten
13 jaar geleden
Ik moest even de eisen voor B googlelen, want het is allemaal een beetje anders dan vroegah...

Het enige, dat 'erbij' komt bij B na A is het voetwaards naar de bodem zakken, en de 6 m. onder water zwemmen....

Ik denk dus, dat het daar wringt bij je dochter : het onderwater-gebeuren.

Ga spelletjes met haar doen vanaf de zijkant van het zwembad : onderwater zakken, armen langs je hoofd, bovenlichaam in zwemrichting, en dan met 2 voeten afzetten : kijken, wie er het verste onderwater komt.....
Dan met maar 1 slag onder water erbij (niet smokkelen...), en zo maken, dat ze vrijer wordt met door het water glijden.

Meisjes drijven makkelijker dan jongens, dus ontspannen met je armen wijd languit in het water liggen/hangen kan haar leren, dat het water haar draagt. Je benen zakken wel een beetje naar beneden, maar als je, rustig drijvend, ademt, zal je merken, dat elke ademhaling je heel zachtjes naar boven en ietsje dieper laat dobberen.

Als ze dit doorheeft, met je handen als vinnen langs je lichaam vlinderen : ook weer op je rug drijvend.
Kan je ook weer een spelletje van maken : je naam schrijven met je lijf in het water, of woorden raden, die de ander in het water 'schrijft'.
Daarna is het een hele kleine overstap om met je armen jezelf voetwaards onder de oppervlakte te 'vlinderen'...

Zo stoom je haar bijna ongemerkt klaar voor B, zonder dat je het woord B-diploma in de mond neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met a leren ze net zoveel als met b
het is gewoon geldklopperij
als je alleen je dochter haar b wilt laten halen voor de veiligheid dan heeft dat weinig zin
je kunt dan beter zelf met haar gaan zwemmen dan leert ze het ook
je moet het zien als autorijden dat leer je pas goed als je je rijbewijs hebt en dat is ook zo met je zwemdiploma
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deels heb je gelijk, echter niet iedereen heeft het geduld om het hun kinderen aan te leren. De kinderen leren het sneller van een 'juf' / 'meester' dan van hun eigen ouders. Bovendien is het voor hen leuk, zodat ze het sneller opnemen. Als ouder ben je dan ook sneller gerust om hen alleen in omgeving van water te laten.
Ik heb mijn kinderen verteld dat ik heel trots zou zijn als ze ook nog eens het zwemdiploma b zouden halen. Daarop krijg je dan de vraag waarom? Ja waarom. Nou ik antwoordde daarop pappa vind het veiliger als je wat meer en beter in het water kan zwemmen en spelen en als jij straks met je vriendjes en vriendinnetjes gaat zwemmen kan je al direct goed meekomen en dan zal je blij zijn dat je nu even extra je best hebt gedaan. Maar je hoeft alleen mar voor het b diploma te gaan ooh want c,d zijn veel te duur en je hoeft natuurlijk geen wedstrijd zwemmer te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je geen advies halen om je kind te bewegen om B te halen. Je geeft aan dat ze met alleen A niet veilig zwemt. Je zou een paar keer met haar alleen kunnen gaan zwemmen zodat ze meer zelfvertrouwen krijgt.

Mijn dochter heeft er 2,5 jaar over gedaan om A te halen. De eisen voor A nu, waren vroeger A en B bij elkaar. Het is dus helemaal geen noodzaak om B te halen. Mijn dochter zwemt als een waterrat en ze is te vertrouwen in het water.

Je kan op een later tijdsstip alsnog een keer proberen om haar B te laten halen. Anders laat je het er gewoon bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een kind echt niet wil, ga het dan niet dwingen.
Maar ga wel zelf heel regelmatig zwemmen, liefst in een zwembad zonder te veel extra dingen, waar ze dus moeten zwemmen.
B en C zijn met name om de conditie te verbeteren (langere afstanden) en evt kracht om met kleren aan te zwemmen.

Als ze wel B en of C zou halen en je gaat dan niet regelmatig zwemmen, dan "verleer" je het ook weer.

Ik ken kinderen die beter zwemmen met een A diploma dan kinderen met een B diploma, puur omdat zij nu veel vaker gaan zwemmen.
Wil je toch graag dat diploma laten halen, probeer dan iets ertegenover te stellen..?..
Bijv een rondvaart op een boot en leg de veiligheidseisen uit.
Maar dat ligt persoonlijk, `zelf ben ik niet zo van het "omkopen" van kinderen