Waarom is deze karate band volgorde zo anders?

Hey ik ben recent begonnen met het lezen van "The Shotokan Karate Bible 2nd edition: Beginner to Black Belt". Er staat een band volgorde op de voorkant maar deze verschild compleet van de gebruikelijke kleuren/volgorde banden in karate. Weet iemand misschien waarom dat zo is?

een jaar geleden
in: Sport
2K
LeonardN
een jaar geleden
Wat is de gebruikelijke volgorde? Als ik de antwoorden hier lees is er nogal wat variatie:
https://www.startpagina.nl/v/sport/vraag/470880/kleuren-band-karate/ Antwoord op je vraag zou dus iets kunnen zijn als: blijkbaar is de volgorde niet internationaal(of zelfs nationaal) hetzelfde.
Antoni
een jaar geleden
@smiles, bedoel je deze afbeelding: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81Ty-Yx8JyL.jpg waarop de volgorde verschilt? Dat is de achterkant.
smiles
een jaar geleden
@Antoni, Ja klopt dat is hem
LeonardN
een jaar geleden
@Antoni https://www.amazon.nl/Shotokan-Karate-Bible-Beginner-Black/dp/1632863421/ref=asc_df_1632863421/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=572485674182&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=3490647651742130098&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9064370&hvtargid=pla-470826571098&psc=1 Of de voorkant, (rechts onder)
Antoni
een jaar geleden
@smiles, dank voor je reactie! Niet op iedere editie van het boek staat een karatebandvolgorde afgebeeld. Daarom stelde ik de vraag. Overigens zie ik nu dat op de voorkant ook een volgorde is afgebeeld, maar wel heel klein: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71aI97I72-L.jpg. Wit-oranje-rood-geel-groen-paars-bruin-zwart is volgens jou dus niet de gebruikelijke volgorde, begrijp ik. Ben benieuwd naar de antwoorden op je vraag.
Antoni
een jaar geleden
@LeonardN, ja, ik heb het gezien (en nu zie ik jouw reactie).
smiles
een jaar geleden
@LeonardN, Ik denk dat je gelijk hebt. Volgens deze site is dit een oosterse band volgorde. https://eska.co.uk/shop/karate-suit-and-belts/coloured-belts/

Antwoorden (1)

De karatebandvolgorde is niet overal hetzelfde, deze kan verschillen van regio tot regio.

Zie ook de verschillende antwoorden hier:
https://www.startpagina.nl/v/sport/vraag/470880/kleuren-band-karate/

Onder een afbeelding als je "karate belts" opzoekt op google.
Vaak is wit het laagst en zwart het hoogst, maar verschillen de kleuren daar tussen nogal.
Toegevoegd op 12 juni 2022 21:34: afbeelding
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
Een duimpje omhoog voor je antwoord, @LeonardN. Ik vind de afbeelding heel verhelderend, en teleurstellend tegelijk. Dat maakt het allemaal heel lastig niveaus te vergelijken!
Thecis
een jaar geleden
@Antoni
Waarom zou je niveaus moeten vergelijken? Zodra je spart, merk je al heel snel wat het niveau is van iemand. Verder is het niet van belang omdat het om je eigen ontwikkeling gaat.
+ voor het antwoord
Antoni
een jaar geleden
@Thecis, niveaus vergelijken, dat is zo ongeveer het eerste wat sporters doen als ze elkaar ontmoeten, lijkt mij! Gewoon praten over wat ze beiden kunnen. Met deze verschillen leidt dat tot misverstanden. Ook het plannen van internationale wedstrijden is niet makkelijk met deze verschillen. Eerst sparren en dan pas een wedstrijdschema maken lijkt mij heel omslachtig. Veel omslachtiger dan nodig, in ieder geval.
Quidplura
een jaar geleden
Internationaal gebruikt men de banden niet als indicatie van niveau, men heeft het over de kyu-graad. Welke kleur daarbij hoort is niet echt relevant. Op internationaal niveau maakt het niet zoveel uit welke band je hebt, daar gaat het gewoon om wedstrijdniveau op basis van eerdere wedstrijden.
Thecis
een jaar geleden
@Antoni
Bij vechtsporten en vechtkunsten ga je niet direct vergelijken. Dat is het grote verschil met westerse sporten.
Een kleine indicatie van wat je wel of niet kan heb je al op het moment dat iemand wel of niet een dangraad (zwarte band) heeft gehaald. Wanneer iemand dat nog niet heeft (dus een kyu graad heeft) doe je sowieso al wat voorzichtiger. Zodra iemand de mat op stapt (de manier waarop het pak gedragen wordt en hoe de band geknoopt zit bijvoorbeeld) weet je al meteen of iemand echt een beginner is of al wat verder (in het geval van een kyu graad). Bij Aikido bijvoorbeeld heb je een witte band totdat je zwart hebt. dan heb je geen tussenliggende kleuren. Hoogstens bij de 1e en 2e kye (de twee graden net zwart, 7e kye is beginner) draag je wellicht al een hakema (zo'n broekrok). De rest heb je echt heel snel al door. Dus nee, je hoeft het niet te weten, o.h.a. ga je niet vergelijken en wanneer het nodig is, weet je vaak binnen enkele seconden het niveau van de tegenstander
Antoni
een jaar geleden
@Quidplura, @Thecis, veel dank voor jullie toelichting en extra uitleg. Ik heb er veel nieuws van opgestoken.