Wat wordt er bedoeld met 'meedoen is belangrijker dan winnen op de Olympische Spelen'?

Deze week heeft het Nederlands vrouwenvoetbalteam Zambia helemaal ingemaakt op de Olympische Spelen in Tokyo. De eindstand is 10-3 geworden, dus dat was niet mals. Ik volg de Olympische Spelen niet en vroeg mij af wat er dan bedoeld wordt met 'meedoen is belangrijker dan winnen'? Niemand wil toch op deze manier worden ingemaakt? Juist niet op zoiets belangrijks als de Olympische Spelen lijkt me.

2 jaar geleden
in: Sport
3.5K

Het beste antwoord

De -moderne- Olympische Spelen zijn opgericht, in 1896. De ontwerper van deze Spelen, Pierre de Coubertin, stonden twee doeleinden voor ogen:
1. bevordering van een harmonieuzer lichamelijke en geestelijke opvoeding van de jeugd en de versterking van de vriendschapsbanden tussen de volkeren - in de overtuiging dat de sportieve krachtmeting bij de atleten edelmoedigheid en ridderlijkheid aankweekt;
2. respect voor de prestatie van de tegenstander.
Dus: meedoen is belangrijker dan winnen.
Vandaag de dag wordt getracht nog zoveel mogelijk vast te houden aan deze olympische gedachte, ondanks de toenemende professionalisering.
Bron: Winkler Prins encyclopedie..
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De uitspraak 'Meedoen is belangrijker dan winnen' wordt vaak toegeschreven aan een van de grondleggers van de moderne Olympische Spelen: Pierre de Coubertin. Het niet-wetenschappelijke Wikipedia leert mij dat dat niet helemaal terecht is. Hij had namelijk een mooie, langere volzin bedacht die vervolgens geframed is naar het overzichtelijke 'Meedoen is belangrijker dan winnen'. Hoe het ook zij, de essentie van deze opmerking staat wat mij betreft als een huis: het beoefenen van sport - al of niet in teamverband - is belangrijker dan winnen en de beste te zijn. Anders gezegd: het gaat niet om de knikkers, het gaat om het spel.

Sportbonden hebben met NOC*NSF dit ooit onderschreven als gezamenlijk doel.
fremar
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
Ene Jeroen Weijermars schrijft dit dus op de website van de bron. Of dit (ook) de mening is van de antwoordgever, fremar, is niet duidelijk uit het antwoord op te maken.