Hoe hou je sporten vol als je het niet leuk vind?

Ik wil heel graag afvallen, alleen ben ik niet zo sportief. Na twee weken intensief sporten en uit te zijn geput zie ik geen resultaat. Dan denk ik “is het nou wel echt de moeite waard?” Mensen zeggen tegen mij dat dat nog maar het begin is en dat je na twee maanden pas resultaat ziet. En je moet er Altijd uitgeput van zijn en raken is me gezegd. Work-out’s vind ik niet perse leuk, hardlopen niet, snelwandelen niet, fitness niet. Zwemmen wel, maar daar raak ik niet van uitgeput. Dat verbrand niet genoeg calorieën. Ik wil het ergens wel, maar ik hou het niet vol zodra het erop aankomt. In het begin denk ik altijd: “ja, ik Ga ervoor!” Maar eenmaal altijd na twee weken ben ik echt maar dan ook echt op. Ik doe of te veel in een keer en vraag te veel in een keer, of het zit er gewoon daad weg niet in. Is er hier iemand die een sportberoep doet of iets dergelijks, en even advies kan geven wat nou een optie is om het op te bouwen en dergelijke?

2 jaar geleden
in: Sport
1.9K
Inekez1
2 jaar geleden
Ik denk dat je te veel wil, te snel. Als je in korte tijd veel wil afvallen, dan moet je inderdaad regelmatig intensief sporten en bovendien gezond en niet te veel eten. Maar als dat voor jou niet vol te houden is dan moet je dat niet willen. Als je meer calorieën verbrandt dan je eet/drinkt, dan val je af. Dat kan ook met wandelen, fietsen of zwemmen zonder helemaal uitgeput te raken. Je zult dan wat langer of vaker moeten bewegen, en/of accepteren dat het afvallen minder snel gaat. Maar als je het op die manier wel kunt volhouden, haal je uiteindelijk toch je doel! Door fietsen/wandelen/zwemmen bouw je ook conditie op, waardoor over een tijdje het intensieve sporten misschien makkelijker of leuker wordt en je dan alsnog snel wat extra kilo's kwijt raakt.
Ritsuka
2 jaar geleden
"je moet er Altijd uitgeput van zijn en raken"
Dat is dikke onzin, dat is helemaal niet nodig.
Amadea
2 jaar geleden
Misschien kun je zwemmen combineren met aqua-aerobics op muziek?
paulus811
2 jaar geleden
Ik was in dezelfde situatie en wat mij enorm geholpen heeft is een goede personal trainer. Je bespreekt je doelen met hem of haar en samen ga je aan de slag. Je hoeft zelf geen oefeningen te bedenken en je zorgen te maken of je het wel goed doet. Bovendien heb je een betaalde afspraak, dus dat is een goede stok achter de deur. Bovendien is samen trainen veel motiverender. Het is uiteraard niet gratis, maar het werkte voor mij erg goed. Een alternatief is om met een vriend(in) of familielid te sporten en samen een schema af te spreken wanneer je gaat sporten. Dan is er ook enige druk om te gaan.

Antwoorden (1)

Door te stoppen met sporten te doen die jij niet leuk vind. Je zegt het zelf al 'ik houd het niet vol'. Je moet niet gaan forceren, het moet iets zijn wat jij je leven lang vol kan houden en leuk vind.

Ik lees een aantal dingen in je verhaal. Je wil graag afvallen, je hebt gehoord dat je moet sporten tot je uitgeput bent, en je bent boos op jezelf als je na 2 weken nog geen resultaat ziet.
Vraagje, is het gewicht er in 2 weken aangekomen? Waarschijnlijk niet. Waarom zou het er in 2 weken weer af moeten zijn?

Vergeet even het sporten. Bewegen is natuurlijk belangrijk, maar uiteindelijk moet je om af te vallen meer verbruiken aan energie dan je binnenkrijgt via voeding.
Houd eens een week je eten bij. Er zijn zat apps die dit kunnen doen, Cronometer en My Fitness Pal bijvoorbeeld. Wees eerlijk en gebruik een weegschaal.
Kijk na die week wat je kunt verbeteren. Meer water drinken, meer groente eten, en meer eiwitrijke voeding is een goed streven voor de meeste mensen.

Gebruik daarnaast een stappenteller. Een los apparaatje kan, maar de meeste telefoons hebben dit ook ingebouwd, werkt ook redelijk. Wat zet je nu gemiddeld aan stappen per dag? Probeer dit volgende week met 500 te verhogen. Maak bijvoorbeeld na het avondeten een ommetje.

Zwemmen is trouwens prima sport, en verbrand best veel kcal hoor. Je zweet alleen niet omdat je in het water zit, maar als jij dit leuk vind, ga er lekker mee door.
Ritsuka
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Dikke plus. Het belang van bewegen om af te vallen wordt vaak overdreven. Sporten doe je vooral omdat het gezond is voor je lichaam. Door een uurtje sporten en daarna een zak patat eten ben je nog geen calorieën kwijt.
https://www.fit.nl/calorieen-sport-tabel Waarom is sporten vaak niet effectief om af te vallen?
https://www.fit.nl/afvallen/sporten-afvallen
Ritsuka
2 jaar geleden
Bedankt voor de extra info SimonV