Hoe kan je spiermassa kweken en afvallen tegelijkertijd?

Hi,

Ik heb een buikje en wil graag daarvan spieren zien om maar zo te zeggen. Ik had gezien dat je aan het begin veel cardio moet doen met weinig calorieën en als je buik dan weg is dat je dan kracht training moet doen met meer calorieën. Klopt dit wat ik zeg? Is dit ook de manier om mijn doel te bereiken? Dat is namelijk om er gespierd uit te zien. Is cardio noodzakelijk of helpt het?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Sport
1.4K
jc54
3 jaar geleden
Oefenen, heel veel oefenen.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Cardio helpt voor afvallen en conditie opbouwen. Krachttraining werkt om spiermassa op te bouwen. Wat je zegt, klinkt dus als 2 logische stappen.
Ritsuka
3 jaar geleden
Jij wilt je vetpercentage verlagen, zodat je spieren beter zichtbaar worden. Hierbij is het belangrijk dat je eiwitrijk blijft eten (100 gram per dag is een mooi streven). Zorg voor genoeg krachttraining, zodat je geen spiermassa verliest tijdens het afvallen.

Antwoorden (1)

Wat je in je hoofdvraag vraagt is onmogelijk. Voor spiermassa kweken moet je een kcal overschot hebben (je hebt extra energie nodig om de spieren te kunnen opbouwen).
Om af te vallen moet je een kcal tekort hebben. Zoals jij het vraagt spreekt het elkaar dus tegen, en kan niet tegelijk.

Maar in je toelichting laat je weten dat je eigenlijk wat anders wilt. Je wil graag zichtbare buikspieren hebben. Dat is een kwestie van vetpercentage verlagen. Als je vetpercentage lager is, worden je spieren meer zichtbaar.
Stappen hiervoor zijn:
- inzicht krijgen in wat je nu eet en drinkt (je moet eerst weten wat je nu binnenkrijgt, voor je kan aanpassen)
- voeding aanpassen zodat je een licht kcal tekort krijgt (als jij met je huidige eetpatroon op gewicht blijft, weet je dat je daar een beetje onder moet gaan zitten, circa 200-500 lager).
- Ga niet lukraak vanalles weglaten, maar zorg dat je meer eiwitrijke voeding en vezelrijke groente toevoegt, ter vervangen van (snelle) koolhydraatrijke voeding. Goed streven is 100 gram eiwitten en 300 gram groente.
- ga krachttraining doen, om te voorkomen dat je tijdens het afvallen spiermassa verliest. Die wil je juist behouden!
- cardio is ook wel handig, maar niet noodzakelijk. Wat extra wandelen zodat je in elk geval 5000 stappen op een dag haalt is een prima begin.

Uiteindelijk is je VOEDING leidend.
Hieronder wat meer informatie.
https://www.fit.nl/krachttraining/sixpack
https://www.fit.nl/afvallen/buikvet-verbranden
https://personalbodyplan.com/buikspieren/
https://personalbodyplan.com/plaatselijke-vetverbranding/
https://personalbodyplan.com/hoe-zorg-je-voor-spieropbouw/
Ritsuka