Krijg je een smallere taille met een hoelahoep?

Op internet wordt beweerd dat je een smallere taille kan krijgen door oefening met een hula hoop. Is dit waar? En hoe werkt dit dan precies?

3 jaar geleden
in: Sport
2.1K

Het beste antwoord

Door te hoelahoepen verbrand je vetweefsel rondom je buikspieren. Hierdoor krijg je een smallere taille.

Onderzoek
Onlangs is het eerste (onafhankelijke) onderzoek naar (enkele van) de effecten van de fitness hoelahoep verricht. Onderzoekers van de University of Waterloo in Canada lieten 18 vrouwen zes weken lang trainen met een fitness hoelahoep met een gewicht van 1,7 kg.
In die zes weken trainden ze één keer per week klassikaal en nog eens vier keer thuis. Uiteindelijk waren 13 er vrouwen over die de hele zes weken en alle trainingen volbrachten. De onderzoekers keken vervolgens welk effect de zes weken hadden op de kracht van de spieren van hun middel, op de omtrek van buik en heupen en op het vetpercentage gemeten op vijf verschillende plekken.
Qua kracht was er geen (statistisch significante) toename. Die activatie van de core-spieren leek dus wel mee te vallen.
Gemiddeld verloren de deelneemsters echter wel 3,4 cm van hun middel en 1,4 cm in de heupen. Keken de onderzoekers naar het vetpercentage gemeten over de vijf verschillende punten van het lichaam dan bleek deze juist wat toegenomen. Het lichaamsvet had zich dus simpelweg verplaatst.
SimonV