Welke voorbereiding vergt het beklimmen van de Mount Everest?

Aan welke mentale/fysieke voorwaarden moet je voldoen om de berg te kunnen beklimmen? Natuurlijk ben ik ervan op de hoogte dat er al velen tijdens de klim zijn gestorven.

3 jaar geleden
in: Sport
2.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Je moet een zeer ervaren bergklimmer zijn een behoorlijk bedrag aan geld hebben en een zeer goede conditie. Naast alle andere zaken die je zo en zo nodig hebt als bergklim spullen zeer goede kleding eten enz.

Het beste antwoord

De basis bestaat altijd uit duursport; fietsen, lopen en zwemmen. Proberen af te wisselen, lang en kort, hoge hartslagzones en lage, interval etc.De beste training is altijd de sport doen die je uiteindelijk ook doet. Maar Nederland is plat en zuurstofrijk… Wees creatief om dit op te lossen. Train met een rugzak op de traploper in de sportschool. Of in het trappenhuis van een hoog gebouw. En dan het zuurstoftekort. Voor de echt fanatieke aspirant klimmer is een zuurstoftent de uitkomst. Dit geeft niet alleen de mogelijkheid tot passieve acclimatisatie, met een speciaal masker kun je ook ‘op hoogte’ trainen op de hometrainer. Krachttraining is een goede aanvulling. Iets meer spiermassa betekent meer gewicht waarop je kunt interen tijdens de achtweekse expeditie.Tot slot, werk aan je mentale weerbaarheid, een onderschat fenomeen, maar vaak de reden waarom klimmers uiteindelijk de top niet halen. Loop marathon’s, maak lange oefen toeren in de alpen.
. Als je het mij vraagt; Je moet door eerdere klimervaring in staat zijn om je eigen beslissingen te maken. Wees de laatste die in de problemen komt als het tegenzit. Dat betekent bijvoorbeeld een kompas kunnen gebruiken als het mistig is, goede stijgijzertechniek hebben, zodat je ook zonder vast touw naar beneden komt. Zelf je knopen kunnen leggen. Basiskennis van weer- en lawinekunde hebben. Een aantal zelfstandige tochten maken op een gemiddeld klimniveau is al een aardig begin. Daarnaast is het goed om klimervaring te hebben boven de 7000 meter. Zodat je weet hoe je lichaam op de hoogte reageert (als is dat nooit een garantie).
fremar