Kan je op latere leeftijd nog zwemtechnieken goed aanleren?

Heel veel kinderen zijn er mee opgegroeid, zelf heb ik zwemdiploma A+B. Ik wil dolgraag leren wedstrijdzwemmen, maar ik heb geen techniek en ervaring. Nu ben ik 25, is het mogelijk dat op latere leeftijd nog goed en snel aan te leren zodat ik uiteindelijk kan wedstrijdzwemmen? Ben beetje een laatbloeier.

3 jaar geleden
in: Sport
3.7K

Antwoorden (2)

JA, dat is heel goed mogelijk. Ik zwom zelf al toen ik 4 jaar was en heb twee familieleden leren zwemmen toen ze al half dertig waren. Het zijn nu echte afstand-zwemmers en doen daarmee ook mee met triatlons. Het enige wat echt moeilijk is, is de vlinderslag, maar dat geldt voor heel veel zwemmers.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat hangt er van af of je lichaamsbouw aansluit op de algemene lichaamsbouw van wedstrijdzwemmers.
Daarnaast dien je krachtige spieren te hebben. Wat wel of niet aangeboren is. Maar door training op een hoger niveau is te brengen.
Talent speelt speelt bij wedstrijdzwemmen een ondergeschikte rol, lijkt me.

Destijds in Oost-Duitsland waar goede sportprestaties voor het regime uiterst belangrijk waren, werd aan alle kinderen een advies geven welke sport zij het beste konden beoefenen op grond van hun lichaamsbouw.

Als ik wedstrijdzwemmers bezig zie dan zijn die doorgaans vrij lang en hebben geen grammetje vet.
Als jouw lichaam goed daarbij in de buurt komt dan staat een carrierere als wedstrijdzwemmer nog voor je open.