Wanneer en hoelang moet ik een rustdag nemen bij het sporten?

Ik wil beginnen met een workout gaan doen maar ik heb geen idee wanneer ik mijn rustdagen moet inplannen. Moet ik het na 2 dagen sporten doen of is dat al te lang? En moet je 2 rustdagen achter elkaar nemen als je dan nog spierpijn hebt of niet? Ik wil trouwens elke dag dezelfde workout gaan doen.

4 jaar geleden
in: Sport
6.2K
Ritsuka
4 jaar geleden
Waarom elke keer hetzelfde? Afwisseling is beter en leuker lijkt mij.
priscella
4 jaar geleden
@Ritsuka omdat ik een workout heb gevonden die precies doelt op wat ik wil bereiken :) En dat is dus waar ik me op wil gaan focussen.

Antwoorden (3)

Ligt er ook aan hoeveel spierpijn je hebt. Wat volgens mij een heel normaal trainingsschema is, is 3 dagen in de week, bijv. maandag, woensdag en vrijdag.

Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
priscella
4 jaar geleden
Dus als je spierpijn hebt mag je niet doorsporten? En je bedoeld dus 3 dagen in de week een rustdag nemen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@priscella, als je spierpijn hebt, is het beter om niet te sporten, omdat je spieren dan overbelast kunnen raken.
Wat ik zelf dus een fijn schema vind is 3x in de week een workout doen. Maar dat moet je ook helemaal zelf bepalen. Wat ik wel zou doen is minimaal 1 rustdag na elke workout.
Ik neem meestal geen rust dagen maar als ik jouw was zou ik het doen om de twee tot drie dagen. En dan één rustdag als je bijvoorbeeld snel spieren wil opbouwen, als je het gewoon doet om bijvoorbeeld fit te blijven kan je 2 rustdagen neemen. Als je spierpijn hebt en je wilt sporten moet je gewoon wat rustiger aan doen of wat langer rust nemen. Maar je kan wel sporten met spierpijn. Dat rustiger aan doen doe ik ook altijd. Bij mij heb ik dan de volgende dag meestal geen pijn of maar een klein beetje en kan ik die dag weer volledig doen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Over het algemeen geldt: 3 keer per week een workout. en nooit 2 dagen achter elkaar (met uitzondering van meer ervaren sporters). Als de workout erg intensief was, neem dan gerust 2 rustdagen. Het kan ook zijn dat slechts één rustdag af en toe te weinig blijkt. Neem ook dan af en toe twee rustdagen.

Bron: sportopleiding en het boek NSCA's essentials of personal training.

Blijf je erge spierpijn houden op dag 2 na de workout, houdt dan een extra dagje rust.

Tot slot:
elke dag dezelfde workout moet je niet te lang doen. in het begin zul je zeker vooruitgaan, maar door gebrek aan afwisseling bereik je een plateau. Blijf je lichaam uitdagen en doe om de 3-4 weken iets anders.