Wat is het verschil tussen Dames en Heren hardloopschoenen?

Ik weet dat herenschoenen vaak in grotere maten worden geproduceerd, maar zijn er ook nog andere verschillen die er toe doen?

4 jaar geleden
in: Sport
6.4K
Amadea
4 jaar geleden
Herenschoenen hebben een bredere leest, die zijn ruimer zowel bij de hiel als bij de tenen. Damesschoenen zijn smaller, verfijnder.

Het beste antwoord

Het spreekt voor zich dat vrouwen anders zijn dan mannen, maar dat ze ook anders (hard)lopen is niet onmiddellijk duidelijk. Tot nog niet zo lang geleden waren hardloopschoenen dames gewoon kleinere versies van hardloopschoenen mannen.
Wetenschappelijk onderzoek van de afgelopen tien jaar laat zien dat vrouwen hele andere loop- en bewegingspatronen hebben dan mannen. Daarbij zijn de bewegingen van de onderbenen compleet verschillend. Dit alles laat zien dat vrouwen overduidelijk anders hardlopen en het is ook de verklaring waarom vrouwelijk hardlopers andere blessures hebben.

De vorm van de voeten
De voet van een vrouw heeft een andere vorm. Vrouwen hebben niet alleen kleinere voeten dan mannen, maar de hiel/voorvoetverhouding is ook anders. De hiel van een vrouw is in verhouding smaller dan hun voorvoet. Wanneer zij mannenschoenen dragen, komt het vaak voor dat de hiel in de schoen verschuift. Dit zorgt voor instabiliteit en schuren. Er zijn vrouwen die dit proberen op te lossen door nauwere schoenen te kopen, maar dit kan er weer voor zorgen dat je de voorvoet beklemt en hier pijnt krijgt.
Hardloopschoenen dames hebben een andere vorm en zijn voorzien van een smallere leest. Deze leest zorgt ervoor dat de pasvorm verbeterd is en het voorkomt problemen zoals het verschuiven van de hiel.

Demping
Een ander groot verschil is dat vrouwen vaak lichter zijn dan mannen. Eén van de belangrijkste functies van hardloopschoenen is het opvangen van de kracht van de impact op de benen en voeten. Hardloopschoenen werden vaak ontworpen met het gewicht van mannen in het achterhoofd, waardoor de demping voor dames vaak te hard en te stug was. Vrouwen kregen het niet voor elkaar om het dempingmateriaal volledig samen te drukken en op deze manier konden zij niet optimaal profiteren van de veerkracht.

Als laatste is er een klein verschil tussen de vorm van de hardloopschoenen dames en de hardloopschoenen heren. Door de iets andere voetboog en peesplaat is de natuurlijk beweging van vrouwelijke hardlopers anders dan die van mannelijke hardlopers. Bij de dames hardloopschoenen is het mogelijk om de peesplaat iets verder naar beneden te drukken, terwijl de voet toch ondersteund wordt. Dit helpt bij zowel de ondersteuning als de soepelheid tijdens de voetafwikkeling.
SimonV
4 jaar geleden
vraagBraak1
4 jaar geleden
Wou, duidelijker antwoord had ik me niet kunnen wensen. Dankjewel!