helpt soja isolate beter bij spieropbouw dan whey isolate?

naast een stevig dieet om spieren op te bouwen neem ik soms wel eens een shake bij de hand, alleen vroeg ik me nu af: ben ik beter af met whey of met soja...
het bevat beiden veel eiwitten en soja lijkt me nu niet echt een betere bron dan whey....
is dit juist of zit dit enkel tussen de oren?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Sport
2.5K
Ritsuka
4 jaar geleden
Whey is dacht ik beter en goedkoper.

Antwoorden (1)

Whey is eigenlijk caseïne (melkeiwit) en soya is ook gewoon eiwit. beide producten zijn vetvrij en suikervrij gemaakt. Biede eiwitten zijn vegelijkbaar en als je een snelle stofwisseling hebt worden ze beide snel afgebroken en als aminozuren opgenomen voor de spieropbouw.
De isolaten zijn behandeld met een protease welke de eiwitketens korter knippen tot kleinere polypeptiden die sneller worden verteerd en opgenomen dan de onbehandelde eiwitten.
Omdat in de natuurlijke eiwitten nagenoeg alle soorten aminozuren voorkomen zal het niet veel uitmaken of je kiest voor soja-isolaat of whey-isolaat.