Heeft het zin om je spieren te rekken voor een fitness oefening?

Stel je gaat je kuitspieren trainen, heeft het dan zin om de kuitspieren voor de oefening te rekken?
Ik weet dat rekken goed is maar vraag me af of het een toegevoegde waarde heeft als je het net voor de oefening doet.

4 jaar geleden
in: Sport
3.9K

Antwoorden (2)

Er is veel discussie over stretchen. Jarenlang wordt er al wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de waarde van stretchen voor, tijdens én na het trainen. Toch is er nog steeds weinig duidelijkheid over wat de beste manier van stretchen is en op welk moment dat het beste uitgevoerd kan worden.
Voor het trainen, kun je actief of dynamisch rekken als warming up. Op die manier bereid je de spieren voor op wat zwaardere belasting.
De voornaamste reden om te stretchen is ontspanning of het herstellen van de basisspanning van de spier. Dit wordt vaak na de training gedaan omdat het rustgevend effect heeft op de spieren. Vooral statisch rekken is hier geschikt voor. Vaak wordt een lichte rek aangehouden voor een langere periode (meer dan 30 seconden).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voor elke beweging die je extra gaat maken , denk aan bv voetballers en tennissers , is het zeker nuttig om je spieren te rekken - onderdeel van de warming-up. Zo vergroot je de mogelijkheid van het leveren van een optimale prestatie en verklein je statistisch gezien de kans op blessures.

N.B. Ervaring leert dat dit zeker het geval is... maar niet bij iedereen.

Bron: **Een goede warming-up is belangrijk voor het leveren van optimale prestaties. Rekoefeningen maken daar deel van uit en de effectiviteit daarvan wordt met name bepaald door de rekmethode en het moment waarop je het toepast.**

-----

**Stel je gaat je kuitspieren trainen, heeft het dan zin om de kuitspieren voor de oefening te rekken?
Ik weet dat rekken goed is maar vraag me af of het een toegevoegde waarde heeft als je het net voor de oefening doet.**

Beste @Rutge, juist als je het vlak voor de oefening doet, dat is prima.
Stel een uur geleden heb je de warming-up gedaan en je kuiten amper bewogen. Dan is het eigenlijk alweer te lang geleden. Dus ja, er is zeker een toegevoegde waarde als je de rekoefening vlak voor de betreffende kuitoefening doet.
Succes hoor.