klopt dit schema over eiwitpoeders en wat kan er nog aan veranderen of toegevoegd worden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Sport
4.4K
Ritsuka
4 jaar geleden
Wat is het doel van dit schema? Wel handig om te weten
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
het doel is informatie over de soorten whey poeders zodat de verschillen beter begrepen kunnen worden en je dus zo het beste eiwitpoeder kan kiezen op basis van je doel
een soort wegwijzer
Antoni
4 jaar geleden
Ik zou je aanraden gewoon het Nederlandse woord 'wei' te gebruiken in plaats van het Engelse 'whey'. Ik zie geen goede reden om dit niet te doen.

Antwoorden (1)

Het schema klopt wat zuiverheid en opname betreft (en dus ook de prijs).
Whey is het eiwit uit melk ofwel caseïne. In het schema van boven naar beneden wordt het eiwit steeds zuiverder geïsoleerd.
Het hydrosilaat is de zuiverste vorm welke ook nog extra is bewerkt met protease. Protease breekt eiwitten (polypeptiden) af tot kleinere peptiden en aminozuren welke sneller worden opgenomen in het lichaam. De kleinere peptiden worden in onze spijsvertering ook verder afgebroken tot aminozuren. Uiteindelijk zijn het toch de aminozuren die worden gebruikt voor de eiwitopbouw van de spieren.
Hoewel sporters geloven, dat whey-poeder een sneller spieropbouw geeft is dat toch een illusie. Gewoon gezond eten en vooral ook vlees geven de beste mix voor sterke spieren. Vooral de trainingen moeten het dan doen.
De naam hydrosilaat is wel fout. Dat zou moeten zijn HYDROLYSAAT, omdat de afbraak door de protease in de biochemie wordt aangeduid als HYDROLYSE.
De Hydrolyse is het zogenaamde VOORVERTEREN; wat in het schema staat.