Waarom beweegt Maarten van der Weijden zijn benen niet?

Je zou bij zo'n krachtsinspanning de inspanningen zoveel mogelijk willen verdelen ?
Nu moet alle energie uit zijn armspieren komen.
.
Voor de volledigheid: betreft de 11 steden zwemtocht van hem.

LeonardN
4 jaar geleden
Het is geen antwoord en wellicht zelfs een drogredenering, maar de eerstvolgende keer als je aan het zwemmen bent moet je voor de grap eens een tijdje met enkel je benen zwemmen zoals je dat doet met borstcrawl. Je zal dan snel merken dat het een hoop inspanning is voor relatief weinig vooruitgang. Ik heb het idee dat het daar mee te maken heeft. Voor korte afstanden wil je natuurlijk alle snelheid eruit halen, maar voor duur is het meer een spel van energiebeheer.

Antwoorden (2)

Niet alleen bij de Elfstedentocht maar ook bij andere marathons zwemt hij alleen met z'n armen. Daarin heeft hij de meeste kracht. Zijn benen gebruikt hij om stabiel in het water te blijven liggen. Zo vertelde Maarten van der Weijden zijn vrouw aan de RTL-verslaggever.
Amadea
4 jaar geleden
nounka
4 jaar geleden
Dat hij meer kracht heeft in zijn armen en daarom die verkiest kan ik vatten. Maar als je je benen mee gebruikt, dan ga je toch nog meer kracht kunnen zetten. Is dat dan niet logischer dan die enkel maar te gebruiken als roer? Waarom doet hij dat niet? Ik denk dat de vraagsteller het zo bedoelde.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Dat is eigenlijk wel wat ik bedoel, ja @nounka
Amadea
4 jaar geleden
Waarschijnlijk kost hem dat teveel energie. Voor een sprint in een wedstrijd wie het snelst een korte afstand aflegt is het uiteraard handiger om die extra kracht van de benen erbij te gebruiken. Maar als je het heel lang vol moet houden kun je die niet nodige energie beter besparen.
Zonder zwemvliezen is de aandrijving middels de benen velen malen minder effectief is dan met de armen. Bij sprinten is ieder beetje voorstuwing mooi mee genomen maar bij een langdurige inspanning is het beter deze energie zo nuttig mogelijk in te zetten.