Wat is een volte bij paardrijden?

Ik lees een boek over paarden maar ikzelf heb eigenlijk niks met paarden maar in dat boeknkomen veel voltes voor maar ik heb geen idee wat het betekend dus kan iemand mij helpen? En hoe spreek je het uit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Sport
2.9K
Amadea
5 jaar geleden
Zie voor oorsprong en betekenis van de term bij http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/volte

Het beste antwoord

Een volte is een oefening uit de ruitersport, met name de dressuur, waarin een cirkelfiguur wordt gereden. In de schermkunst wordt de term overigens ook gebruikt, namelijk voor een snelle beweging om de tegenstander te ontwijken.
De volte die het meest gereden wordt in maneges is de grote volte: heeft volgens internationale reglementen een middellijn van 20 meter, de gebogen lijn van de grote volte is dus ruim 60 meter.

Je spreekt het uit zoals je het schrijft.
Geluid: https://nl.wiktionary.org/wiki/volte
Toegevoegd op 25 maart 2019 08:08: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
De grote volte is vooral lastig in de hoeken van het terrein. Dit omdat het paard de neiging heeft de hoefslag (het uitgesleten pad langs de rand van het terrein) te volgen. De hoefslag is dieper de hoek in dan de ideale lijn van de cirkel.
(By the way: Plus ! )
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het voorbeeld is een kleine volte: doorsnee 10meter

Andere antwoorden (2)

De volte is in het onderdeel paardendressuur een cirkel waarbij de doorsnee verschillend kan zijn. Uitzondering is de grote volte, die de héle rijbaan moet beslaan en een internationaal voorgeschreven doorsnee heeft van 20 meter. Deze kan tijdens een officiële dressuurwedstrijd alleen verlangd worden als de bak voldoet aan de internationaal voorgeschreven afmetingen 20x40m. Dus 20 meter van B naar E.
Er zijn ook voltes van 15, 12, 10, 8 en 6 meter. Deze worden tijdens wedstrijden gereden vanaf het punt waarop gevraagd wordt.
De grote volte mag gestart worden vanaf A of C aan de korte zijde of vanaf B of E aan de lange zijde van de bak. Wordt bv op de rechterhand gereden van af A-E-X-B-A (andere kan uit is op de linkerhand). Het paard dient gesteld te zijn in de richting waarin gereden wordt. De kleine voltes worden doorzittend gereden, diep in het zadel blijven zitten, een grote volte lichtrijden, tenzij doorzitten wordt gevraagd.
Volte: spreek de o uit zoals bv holte, golfte.
Bijgaande bron voeg bij omdat ik de drukfout wel bijzonder vind.
http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur/rijbaanfiguren-rijden.html#kleine-voltes
Onder het eerste hoofdstuk Techniek staat: een grote volte heeft een omtrek van 20m. Dit moet zijn een middellijn van 20m en wordt gereden van A-X-A, C-X-C, B-E-B of E-B-E.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een volte is eigenlijk een rondje in de bak, meestal bij de A of C, maar hij kan ook bij de B of E.
Je kan voltes ook groter maken. Dit noem je een Grote volte. Deze gaat dan inplaats van tot de X voorbij de X. ( de X is in het midden van de bak)
Wij leren ook in de les om van voltes te wisselen. Je gaat dan bij de X de andere kant op. Je zat dus bijv. Eerst op de C volte en nu op de A volte.
Je hebt nog meer voltes, maar de belangrijkste volte is het rondje bij de A of C.
Je spreekt voltes uit zoals je het hoort.
Je kan een plaatje opzoeken van de letters in de bak.
Ik hoop dat dit nuttig en duidelijk was.