Moet je perse gewichten gebruiken om breder te worden?

Heb weleens discussie met vrienden in de sportschool.
Zelf vind ik het heerlijk om te werken met de apparaten die er staan.
Ben van mening dat je hiermee uiteindelijk net zo hard traint als met gewichten.
Mijn vrienden beweren echter dat je bij de gewichten veel gespierder zal worden.
Vroeg het mij enigszins af, omdat de meeste gespierden uit de sportschool ook bij de gewichten aan het trainen zijn.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Sport
1.4K

Antwoorden (1)

Natuurlijk kun je ook gespierd worden op apparaten maar over het algemeen worden je spieren completer belast met losse gewichten.:

Elke apparaat traint maar een specifieke groep spieren en dit is niet ideale manier van spieren trainen.

Daarnaast dwingen apparaten je lichaam om gewicht te verplaatsen volgens de regels van dat apparaat. Hierdoor is het apparaat beperkt in de mogelijkheden om tijdens de oefening in jou specifieke behoeften te voorzien.

Zelfs apparaten waarbij je meerdere gewrichten tegelijk traint zijn niet optimaal, omdat de beweging die je maakt bepaalt wordt door de machine en niet door de jou als gebruiker.

Wanneer je werkt met losse gewichten is dit anders.