Is nylon vislijn elektrisch geleidend?

Bizar visongeluk Holleeder-getuige

http://www.at5.nl/artikelen/175247/belangrijke-getuige-in-zaak-holleeder-komt-om-tijdens-bizar-visongeluk

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Sport
2.2K

Het beste antwoord

De nylon vislijn niet, maar een carbon vishengel wel; waarschijnlijk heeft hij die dus in handen gehad en heeft die de kabel geraakt. In de media wordt dan al gauw lijn en hengel door elkaargehaald.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor stromende elektriciteit is nylon niet geleidend. Het door jouw aangegeven ongeluk zou eventueel kunnen als de lijn een beetje vochtig is geweest; zeker als de geraakte spanning 1200 of meer volt bedroeg..
Bij onweer is een vislijn wél gevaarlijk, omdat de bliksem statische elektriciteit is. Statische elektriciteit verplaatst zich langs een oppervlak en dat kan alles zijn, ook kuststof of zelfs een boomstam.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als de bliksem op een waterplas slaat zie je ineens een groot blauw licht over het hele watervlak. Dan kun je dus beter niet gevist hebben. Dan wordt niet de vis gebakken maar jij zelf.