Wat zijn de gezondheidsrisico's als je langer dan de aangegeven duur deze sport supplementen gebruikt?

Ik doe best wel veel aan fitness en ik zie heel veel mensen bepaalde supplementen langere tijd gebruiken of de hele tijd en ik vraag me af of dit wel goed voor je gezondheid is en wat nou de risico's zijn?

-Elke dag een multi vitamine tijdens het avond eten
-Elke dag 50 tot 100 gram dextrose na het trainen.
-Elke dag een pre workout voor het trainen.
-Elke dag creatine gebruiken

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik fitness heel leuk vind maar ik vind me gezondheid net iets belangrijker.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
2.9K
Erna55
7 jaar geleden
Je kunt ook gewoon fitnessen zonder extra vitamines.
Cryofiel
7 jaar geleden
Inderdaad. Vitamines innemen is nodig wanneer je een tekort hebt. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan juist schadelijk zijn.

Het beste antwoord

-Elke dag een multi vitamine tijdens het avond eten
Kan zorgen voor een overdosis aan vitamines, afhankelijk van wat je verder eet op een dag.

-Elke dag 50 tot 100 gram dextrose na het trainen.
Dextrose is gewoon suiker. Kan niet echt kwaad, maar de meeste mensen krijgen al teveel suiker binnen op een dag. Ik zou hier eerder iets voedzaams eten.

-Elke dag een pre workout voor het trainen.
Preworkout is voornamelijk cafeine, met wat hulpstoffen erbij. Risico hiervan kan zijn dat je over je grenzen heen gaat, omdat je niet voelt dat je vermoeid bent. Je moet er uiteindelijk steeds meer van gebruiken, omdat er gewenning optreed, en veel cafeine geeft risico op o.a. hartkloppingen.
Verder kunnen de hulpstoffen schadelijk zijn, omdat de werking vaak niet goed bewezen is.

-Elke dag creatine gebruiken
Creatine kun je zonder problemen langere tijd gebruiken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Veel heb je niet eens nodig.
- Vitamines krijg je genoeg uit voeding, als je volwaardig eet.
- Dextrose is een suiker, je kunt ook voldoende koolhydraten eten op een dag om je training te ondersteunen.
- Zorg dat je voldoende slaapt, eet, drinkt, en rustdagen neemt, en dan heb je energie genoeg. Af en toe een kopje koffie voor het sporten werkt net zo goed.
- Creatine kun je gebruiken, helpt bij de meeste mensen voor spiermassa sneller opbouwen, maar je kunt er ook wat extra vocht door vasthouden. Kwestie van testen voor paar maanden of het het gewenste effect heeft. Niet gebruiken in de buurt van cafeine, dat verminderd de werking.
Ritsuka
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
+