Hoe wordt bepaald hoeveel Nederlandse voetbalclubs mogen deelnemen in Europa?

Hoe wordt er precies bepaald hoeveel Nederlandse clubs mogen deelnemen aan de Europese UEFA competities en hoe wordt er bepaald hoeveel Champions League tickets of Europa League tickets krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
1.1K
fremar
7 jaar geleden
http://sport.infonu.nl/voetbal/129259-hoe-werkt-de-uefa-coefficientenranglijst.html

Antwoorden (1)

Dat wordt bepaald door de UEFA coëfficiëntielijst. Dit is een ranglijst waar de landen met clubs die vaak ver komen in de Champions League en Europa League hoog staan omdat die volgens een bepaald systeem punten hebben gekregen. Nederland staat daar momenteel 13de op. Het land op de eerste plek mag drie clubs direct toelaten tot het hoofdtoernooi van de CL, en twee tot de EL, plus nog een aantal clubs naar de play-offs. Nederland op de dertiende plek mag al een stuk minder clubs toelaten, namelijk 1 tot de CL, 1 tot de EL en per toernooi 1 club die de play-offs in mag.
Zo wordt voorkomen dat bijvoorbeeld AZ straks door een goed jaar in de CL speelt, maar Chelsea niet omdat die derde zijn geworden in de Premier League wat toch een knappere prestatie is dan tweede worden in de Eredivisie.