wat is een goed fitness schema voor een 15/16 jarige?

Hallo,

Mijn vriend en ik gaan op fitness. Dat staat vast!
Alleen persoonlijk vindt ik het fijner om te werken met een schema alleen heb ik geen idee wat en hoe het beste voor me is.
Hoeveel van wat en hoe veel gewicht is het beste.
Ik ben alles behalve dik, en in de 1,75-1,80 lang en weeg 53-55 kilo.

Iemand een idee hoe ik een duidelijk overzicht maak en wat er in moet?

Trouwens mijn doel is ook wel handig om te weten.
*Conditie
*Spieren (voornamelijk arm, been, buik)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
17.5K

Het beste antwoord

Je zou eigenlijk gewoon alle spieren moeten willen trainen. Grote biceps en triceps terwijl je nauwelijks rug of borst spieren hebt zou raar lijken.
Alleen veel sporters hebben een schema waarop ze elke dag een andere spiergroep doen. En dan voor bijvoorbeeld 3-4 keer per week.
Vaak wordt dat zo ingedeeld:
-Benen
-Rug
-Armen (triceps en biceps worden vaak ook apart van elkaar gedaan)
-Borst
-Buik
-Schouders

Dan doe je bijvoorbeeld op de maandag benen, op de dinsdag rug en dan combineer je dat met biceps. Woensdag rust. Donderdag schouders en buik en vrijdag borst en triceps.

Dit is slechts een voorbeeld van hoe je het zou kunnen doen. Sommige sporten doen liever elke keer hun hele lichaam (met crossfit bijvoorbeeld).
Welke oefening je dan precies voor welke groep doet en met welke gewicht is voor nu misschien iets teveel detail. Die dingen kunnen ze in de sportschool vaak ook wel goed uitleggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil inderdaad wel alles trainen maar richten op die dingen. Ik ga waarschijnlijk maar 1x per week. af en toe 2x. en dan een aantal uurtjes. Maar hoe vaak zou ik de dingen per onderdeel moeten doen en welke apparaten zijn geschikt daarvoor?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je 1 tot 2 keer peer week gaat dan kan je beter dingen zoals crossfit gaan doen. En oefeningen waarmee je je hele lichaam traint. Maar goede fitness oefeningen voor de grote spieren zijn: Squads, Lunges, bench presses/push ups, deadlifts, pull ups/chin ups, clean and jerk of snatch. En zo zijn er nog wel meer. Dan kan je elke oefening bijvoorbeeld 3 keer doen, waarbij je elke keer 12 repetities uitvoert, maar ook dit is slechts een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Misschien een domme vraag maar ik ben (nog) niet bekend met fitness. Wat wordt er bedoeld met de repetities? en is 1x de oefening doen in dit geval 12 repetities? Maar ik weet dus niet wat een repetitie inhoud.
Erna55
8 jaar geleden
De sportschool zal je alles uitleggen.
De aparaten, de instellingen en hoevaak je moet herhalen.
Ritsuka
8 jaar geleden
bij crossfit heb je wel grotere kans op blessures, zorg dat er hele goede begeleiding is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een repetitie is een herhaling. Dus je doet de oefening dan bijvoorbeeld 12 achter elkaar. En dat herhaal je 3 keer.
Vaak wordt er gesproken over reps en sets.
Nu zou het dan 3 sets met 12 reps zijn.
Alleen dit soort dingen kom je allemaal in de sportschool wel te weten. En wat Ritsuka zegt, zorg voor goede begeleiding, en vooral in het begin.
Vaak wordt er begonnen op vaste apparaten om de kans op blessures te verkleinen, daar zou je de eerst 1-2 maand eigenlijk op moeten beginnen. Op die manier maak je kennis met verschillende bewegingen en raken je spieren en pezen gewend aan belasting.

Andere antwoorden (1)

Een trainingsschema is erg persoonlijk. Je moet ondervinden wat voor jou het beste werkt. Zorg er in ieder geval voor dat je lichaam na twee dagen trainen een dag rust krijgt om te herstellen en dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt om het spierherstel en de spiergroei te bevorderen. Ik combineer zelf de triceps en borstspieren, biceps en schouders en benen, rug en buik.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je cardiotraining kun je het beste na je krachttraining doen. Wees hierbij alert op het feit dat je training kort, maar krachtig moet zijn. Lange duurtrainingen zijn funest voor je spiergroei. 10 tot 15 minuten op de hometrainer, fiets of loopband op hoog tempo is voldoende voor het opbouwen van conditie en het verbranden van vet.