kan een zwaar persoon ook alleen varen in een 2 persoons opblaaskano? Is dat stabiel of komt de voorkant dan omhoog?

De kano kan 150 kilo hebben. Er mogen alleen volwassenen in. Gisteren blaasde ik m op, voor het eerst en twijfelde hevig of de kano mij wel kon houden. Ik ben nl 100 kilo en zal de voorkant dan niet omhoog komen?
Nou bleek 1 baan lek te zijn, dus ik kon m niet uitproberen. Ik ga m straks terugbrengen, maar twijfel tussen ruilen of geld terug.
Kan een zwaar persoon alleen in een 2 p opblaaskano varen? Is dat stabiel? Iemand ervaring?

Toegevoegd na 27 minuten:
De plek van de bakjes staat vast. Ik kan niet in het midden gaan zitten...

Toegevoegd na 33 minuten:
Het gaat om een kano van Crivit, inshore, te koop bij Lidl

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
3.7K
Erna55
8 jaar geleden
Dat er op de boot staat dat hij alleen voor volwassenen is, is natuurlijk onzin. Waarom zou een 14 jarige daar niet in mogen varen ?
Het lijkt dat dat iets te maken heeft met de Amerikaanse claim-cultuur. Een goede kano kan je gewicht zeker dragen en is zo gebogen dat je niet precies in het midden hoeft te zitten. Ik heb ervaring met meerpersoons- kano's. Ook met een flink verschil in lichaamsgewicht ( meer dan 30 kg ) konden we van positie ruilen zonder dat hij anders in het water lag.
Bordensteker
8 jaar geleden
In https://airdrierambler.wordpress.com/reviews/misc-reviews/crivit-2-person-inflatable-kayak/ staat een aardig en geïllustreerd verslag van de praktijkervaringen van een gebruiker.
Je kunt als alternatief ook alleen voorin plaatsnemen, dan zit je goedbeschouwd duidelijk dichter bij het midden van de boot.
Nu maar hopen dat ze zoals in het verhaal beschreven ook nauwelijks voorraad aanhouden en je geen vervangende boot gaan opdringen. Met een smoes kun je beweren dat je je nu realiseert dat je met jouw gewicht op één stoeltje ogenschijnlijk binnen de voorwaarden blijft maar dat de boot bij wat golfslag voortijdig in tweeën wil gaan knikken. Vooral indien je terwille van de ligging in het water voorin (is bijna middenin) plaatsneemt. Ook al zou een ruim voldoende luchtdruk dat in principe nog redelijk lang kunnen tegenhouden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de link. Duidelijk verhaal..
Boot is inmiddels teruggebracht, 50€ kreeg ik probleemloos, terug. Daar staat de Lidl om bekend, anders was ik niet aan begonnen..
Blijft ergens jammer, want het idee makkelijk met een kano ergens naar toe te gaan met de fiets, (ik heb geen auto) was erg aantrekkelijk.
Misschien verkopen ze ooit kunsstof kano's:-)

Antwoorden (1)

Wel als er geen voorzieningen zijn voor 2 personen in de vorm van 2 bankjes. Ga gewoon middenin zitten. Iets naar achteren omdat je benen naar voren wijzen. 150 kg is een maximum maar wel erg weinig voor 2 volwassenen. Het lijkt meer op een eenpersoonskano.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vind ik ook. Ik hou nog 50 kilo over voor een volwassene, dat lukt dus niet. Ok, terugbrengen dus, dat is duidelijk, ook omdat de plek van de bankjes vast staat. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er bestaan volwassen van 50 kg of minder, maar ik vraag me af of de kano in evenwicht zal zijn, als er een persoon voor- of achterin gaat zitten met de helft van het gewicht van de voor- of achterzijde.