Heb je met meer spiermassa ook meer kracht?

Indien je met krachttraining meer spiermassa hebt aangemaakt, betekent dit dan automatisch ook dat je sterker bent geworden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
1.9K

Antwoorden (1)

Dat ligt er aan WELKE spieren je meer massa hebt opgebouwd. Meer spiermassa in de benen (van o.a. squats) zorgt er voor dat je beter zware dingen kunt tillen vanaf de grond, en je beter kunt afzetten (voor bijvoorbeeld springen).
Meer spiermassa in de biceps en schouders zorgt ervoor dat je makkelijker ergens op kunt klimmen.

Meer spiermassa in de buikspieren maakt je niet echt sterker, het zorgt er vooral voor dat je core stabieler is.

Er is een verschil tussen functionele spiertraining en trainen voor de show (zoals bodybuilders).
Kijk maar eens naar armpje drukken tussen iemand die daar voor getraind heeft en een bodybuilder met dikke armen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Filmpje toegevoegd, de man in het witte shirt is een professionele bodybuilder, en ziet er ook echt gespierd uit.
De rechter persoon in zwarte shirt is een professionele armworstelaar, hij ziet er wat minder gespierd uit, maar hij heeft specifiek getraind voor dit soort wedstrijden, met de juiste techniek en oefeningen.

Hij wint uiteindelijk de wedstrijd en is sterker op dit punt.
De bodybuilder is misschien sterker met bicep curls doen, maar heeft geen functionele kracht opgebouwd voor dit soort dingen, alleen spieren voor de show.
Ritsuka