Is Yanga sportwater daadwerkelijk gezond?

Bij de basicfit kun je al een tijdje een abonnement op Yanga sportwater nemen, de reclame slogan is "better than water". Mag je een dergelijke claim stellen dat iets beter is als water? En hoe gezond is Yanga dan eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
16.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Ingrediënten: water, zuurteregelaar (citroenzuur), natuurlijke aroma, vitamine C,
vitamine B1, vitamine B6, zoetstoffen (natriumcyclamaat, acesulfaam K, natriumsacharine, sucralose), conserveermiddel (kaliumsorbaat) Water met zoetstoffen en een paar vitamines, tsja..
Ritsuka
9 jaar geleden
http://www.yangasportswater.com/cms_img/ingredienten_yanga_sports_water.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ofwel: Het op het eerste gezicht vrij eenvoudig Yango sportdrankje heeft toch nog een flinke lijst met calorievrije! ingrediënten. Eens kijken wat we kunnen vinden: – Water
– Citroenzuur (E 330)
– Aroma
– Zoetstoffen: Natriumcyclamaat (E 952), sacharine (E 954), acesulfaam K (E 950)
– Magnesium hydrocarbonaat (ik vraag me of of dit niet Hydroxide moet zijn?)
– Zout
– Fructose
– Kleurstof: E 214
– Xanhtaangom (E415)
– Conserveermiddel: Kaliumsobaar (wauw, apart spul. Laten we er Kaliumsorbaat ( E 202) van maken dan?)
– Emulgator: E 471, niacine (Vitamine B3?)
– Vitamines (blijkbaar kunnen we op de ingrediëntenlijst verwaarlozen welke dit zijn?)
– Bevat SO2? (ow wacht, SO2? ofwel Sulfiet? Toch? Omdat veel fabrikanten de vervelende eigenschap hebben E nummers en technische namen door elkaar te vermelden ben ik zo vrij geweest om overal het nummer, waar men dit “vergeten”, is even tussen haakjes toe te voegen. In feite bevat deze vloeistof dus (E 330, E952, E954, E950, E214, E415, E202, E471 en nog wat andere ingrediënten). Dat zijn maar liefst 8 E nummers waarvan 7 wat meer aandacht verdienen. Nu zijn er een aantal in te delen in de categorie “ok” zo is citroensap, natuurlijk of chemisch, bijvoobeeld vrij onschuldig. Maar laten we eens kijken naar wat Corinne Couget heeft gevonden en naar wat we verder op internet kunnen vinden. Allereerst hebben we drie rood aangeduide zoetstoffen. Over E 952 schrijft ze dat het 30 a 40 keer zoeter is dan gewone suiker en dat het bij labaratoriumratten kanker in de zaadballen veroorzaakte. Verder is het sinds 1953 in gebruik maar sinds 1970 in de VS! verboden. De rest van de wereld mag er nog wel van genieten. Op naar de volgende; E 954: 300 keer zoeter dan suiker, brengt allergieën met zich mee en is waarschijnlijk kankerverwekkend. Vervolgens E 950: Hier heeft ze een wat langer verhaal over. 200 keer zoeter dan suiker, sinds 1988! door de FDA toegelaten terwijl het niet grondig onderzocht is, zit in veel levensmiddelen, ongunstiger dan aspartaam en uit een Engelse analyse kwam naar voren dat deze stof ook als kankerverwekkend geldt. Ze spreek over longtumoren, toename van cholesterol en leukemie. http://www.leefjewel.nl/index.php/yango-sportdrank-vloeistof/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"better than water" is dus wel een heel wrange slogan?
Ritsuka
9 jaar geleden
Volgens mij mag je zo'n claim gewoon maken, het is beter qua water als je kijkt naar de vitamines die het levert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar moet je alleen naar de vitamines kijken?
Als het goed is maakt je lichaam voldoende vitamines aan en heb je niet veel meer nodig. Water is dan veel beter!

Antwoorden (1)

– Water
– Citroenzuur (E 330)
– Aroma
– Zoetstoffen: Natriumcyclamaat (E 952), sacharine (E 954), acesulfaam K (E 950)
– Magnesium hydrocarbonaat (ik vraag me of of dit niet Hydroxide moet zijn?)
– Zout
– Fructose
– Kleurstof: E 214
– Xanhtaangom (E415)
– Conserveermiddel: Kaliumsobaar (wauw, apart spul. Laten we er Kaliumsorbaat ( E 202) van maken dan?)
– Emulgator: E 471, niacine (Vitamine B3?)
– Vitamines (blijkbaar kunnen we op de ingrediëntenlijst verwaarlozen welke dit zijn?)
– Bevat SO2? (ow wacht, SO2? ofwel Sulfiet? Toch?

Dus zo gezond is het niet.