moet je je rotator cuff eerst volledig laten herstellen na blessure of kan je al rustig beginnen met herstel oefeningen ?

Ik heb een blessure aan mijn rotator cuff en moet dit laten rusten.
merk dat het al beter gaat maar moet wel mijn rotator cuff versterken.
kan dit nu al of moet ik echt wachten tot ik volledig hersteld ben ?

en wat zijn goede oefeningen voor het herstel van de rotator cuff ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

In het algemeen zie ik dat mensen met blessures gewoon al op het gemak kunnen gaan werken, zonder dat er zich problemen stellen, de enige voorwaarde is dat ze zich niet weer overbelasten aan de blessure. Maar bij sporters is het de bedoeling dat ze eerst voldoende herstellen vooraleer ze weer mogen doortrainen. Ze kunnen afhankelijk van de blessure wel meetrainen, maar op het gemak en met de nodige voorzichtigheid.

Nu, je vraag gaat over zelf de spieren van de rotatorcuff optrainen. Ik zou hier voorzichtig mee zijn. Als je het doet, stop dan wanneer je merkt dat de spieren het niet meer aankunnen. Als je je overbelast zal je enkel hetgeen al herstelt is terug beschadigen en zo de recuperatie verergeren. Het beste is dus dat er een zeker niveau van herstel tegen wanneer je begint met oefeningen om de spieren op te trainen. Maar ik raad u aan ten rade te gaan bij een kinesist of een arts. Veel hangt af van wat de blessure precies is. Welke spiergroepen geblesseerd zijn en in welke mate.

In het kort: volledig herstel is niet nodig voor hersteloefeningen, maar wel als men weer op competitief niveau wilt gaan trainen. Maar de personen om het het beste te beoordelen zijn artsen en kinesisten, want zij kunnen u begeleiden op niveau van de kwetsuur.