Hoe train je dressuurpaarden?

Op dit moment zijn de wereldruiterspelen bezig. Hoe train je eigenlijk dressuurpaarden? Hoe lang duurt het om een paard op topniveau te krijgen? en hoe weet het paard wat hij tijdens de kur uit moet voeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
2.2K

Het beste antwoord

Dat hangt van veel dingen af.
Je moet in ieder geval een paard treffen wat talent heeft, evt. uit een lijn afkomstig is van paarden die al heel goed zijn. Het paard moet ook een juiste bouw hebben en een bepaalde intelligentie. Ze moeten willen werken en dressuur ook echt leuk vinden. Anders kom je er minder ver mee.
Vanaf 2 a 3 jarige leeftijd kun je pas beginnen met zadel mak maken en het paard laten wennen aan een hoofdstel e.d.
Dan moet het paard op de juiste manier opgroeien en getraind worden. En op de juiste leeftijd. Er moeten professionele ruiters op rijden die heel ervaren zijn.
Ook moet je veel geluk hebben met het paard. Het moet op de juiste manier beslagen worden door een heel goede hoefsmid. Ook mag het paard niet te veel geleden hebben door ongelukjes en blessures.
Na jaren van training weet het paard precies wat de ruiter wil. De ruiter zorgt door een samenspel van druk met voeten, kuiten, knieën, bovenbenen, zitten en verplaatsing van lichaam, houding van handen, dat het paard de passen uitvoert op de juiste manier op het goede moment.
De kür is opgebouwd volgens een bepaalde choreografie. In een vaste volgorde wordt alles een voor een uitgevoerd.
Wanneer een paard een jaar of 7 is kan het al heel veel.
Om op olympisch niveau te komen moet je met het paard veel wedstrijdervaring opdoen.
Er is een paard wat London heet. Het is voor 8,6 miljoen verkocht op 12 jarige leeftijd.
Daar zit dus heel veel tijd en training in aan investering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn maar weinig paarden die de absolute top bereiken. Om de top te bereiken moet het paard aanleg hebben. Verder is het een kwestie van oefenen, heel veel oefenen. Voordat de top bereikt is ben je zeker wel een jaar of 10 bezig. Hoe het paard weet wat hij tijdens de kur moet doen is ook een kwestie van veel oefenen en bijsturen door de ruiter/amazone.
jc54
9 jaar geleden
Het trainen van deze klasse dressuurpaarden duurt lang. Niet alleen voor het paard, ook voor de ruiter. Hoe goed een paard wordt hangt af van de bouw, gangen (hoe loopt het paard), en ook aanleg. En ook is een goede klik met de ruiter erg belangrijk.
Er wordt voor de wedstrijden iedere dag getraind maar ook ontspanning is erg belangrijk.

Het paard weet wat hij moet doen door heel fijne subtiele aanwijzingen van de ruiter. Het is bijna niet zichtbaar maar een ruiter werkt iedere stap die het paard maakt. De ruiter geeft aanwijzingen met kleine bewegingen van de vingers, zit en kuiten. Ook door het verlegen van het evenwicht.